Przejdź do menu głównego | Przejdź do treści | Przejdź do wyboru wielkości czcionki | Przejdź do mapy strony | Przejdź do osób | Przejdź do wiadomości | Przejdź do wydarzeń | Przejdź do instytucji | Przejdź do wyszukiwarki wydarzeń |

Miasto Stołeczne Warszawa

Dziesiątki miejsc na poranne spacery

Szukaj


Teatr Współczesny
ul. Mokotowska 13 Warszawa (mapa)
zamknij
022 825 59 79
teatr@wspolczesny.pl
www.wspolczesny.pl
WSPÓŁCZESNY najpierw nazywał się KAMERALNY i powstał tuż po wojnie w Łodzi. Kiedy wszystkie teatry w 1949 upaństwowiono, zespół został przeniesiony do Warszawy i od tamtego czasu zamieszkuje wciąż Mokotowską 13 już jako Współczesny. Choć założyła go czwórka artystów i w takim zestawie jakiś czas nim rządziła, kojarzony był przede wszystkim z nazwiskiem Erwina Axera, jednego z największych twórców powojennego teatru. Pomysł na Współczesny był taki, by nie dać się intelektualnie oderwać od Zachodu, kiedy nastąpiło polityczne przyłączenie do Wschodu. Oznaczało to zwrócenie się przede wszystkim do literatury i kultury europejskiej, możliwie współczesnej, co skądinąd usprawiedliwiała nazwa teatru.

Ale szło też o coś więcej: żeby nie pozwolić się zrusyfikować wewnętrznie, poddać umysłowemu prostactwu. To publiczność nie tylko warszawska szybko zrozumiała i dziesiątki lat do Współczesnego chodzili ludzie, którzy starali się nie zapominać, że stać ich na więcej niż zgoda na pospolitość życia w szarym socjalizmie. Przez wiele lat był to teatr w najlepszym sensie snobistyczny. Wystawiał świetne sztuki literackie w doskonałej reżyserii i najlepszych możliwie obsadach. Tu się nie przepuszczało tekstów przez wyżymaczki reżyserskich fanaberii i nie stawiało na głowie tego, co wolało stać na nogach. Profesjonalne rzemiosło, mądra literatura - w czasach zgrzebnej bylejakości to było budowanie wysp duchowego oporu.

Wiele premier przeszło do Historii Wielkiego Teatru. Polska prapremiera "Czekając na Godota" Becketta (1957), "Kariera Artura Ui" Brechta (1962 - z genialnym Tadeuszem Łomnickim), "Tango" Mrożka (1965 i 1997), "Mistrz i Małgorzata" wg Bułhakowa (1987) - to tylko fragmenty znacznie większej całości.

Od 1981 Współczesnym kieruje Maciej Englert, kontynuując i poszerzając linię programową Axera. To było najbardziej burzliwe dwudziestolecie w dziejach i tej sceny, i całej powojennej Polski. "Solidarność", stan wojenny, potem wolność i zmiana ustroju przetoczyły się przez kraj jak tornado, wywracając zasady, mieszając pojęcia, zmieniając reguły życia społecznej wspólnoty. Przez te burze Współczesny przeszedł z okaleczeniami, jak wszyscy, ale jako jeden z niewielu nie musiał niczego odwoływać, za nic przepraszać, od niczego się odcinać. Dziś nie jest już w stanie pełnić takiej roli, jak niegdyś - pomostu między nami a światem. Wszystko już wolno, świat stoi otworem, można wybierać.

Ale przecież parę rzeczy się nie starzeje: inteligencja, podobnie profesjonalizm i dobra intuicja. Współczesny ma nadal gwiazdy aktorskie, choć nie żyją już jego dawni wielcy - Łomnicki, Mrozowska, Mikołajska, Fijewski, Wołłejko, Ludwiżanka, Gordon-Górecka, Czechowicz. Ale nadal pracują tu Maja Komorowska, Marta Lipińska, Krzysztof Kowalewski, Janusz Michałowski. Nadal powstają spektakle, na które, jak niegdyś, trudno się dostać. A jest to jeden z niewielu teatrów w Polsce, który nie ma organizacji widowni, tylko zwykłą kasę biletową. Gra się tu wielką klasykę i najnowsze aktualności, od społecznych dramatów po najśmieszniejsze farsy. Kto chce na dwie godziny oddać swój codzienny życiowy stres do szatni i pooddychać innym, lepiej uporządkowanym powietrzem, niech wejdzie na Mokotowską 13.

Tadeusz Nyczek

Osoby


Wiadomości

Sąsiedzki striptease, czyli "Napis" w windzie
Już Szekspir przebąkiwał o tym, że teatr to zwierciadło. W terminologii współczesnej – lustro. Trzy lata minie w grudniu, odkąd we Współczesnym, przy nabitej sali, „i...
Foma Fomicz wiecznie żywy – Dostojewski u-Współcześniony
Skąd my to znamy? Nie, nie z literatury. Nie z Szekspira ani Moliera. Ani z Dostojewskiego Fiodora Michajłowicza. Z życia naszego powszedniego… Bezpośrednio i namacalnie.
„W...
1 2 3 4 5 ... 20

Facebook