Przejdź do menu głównego | Przejdź do treści | Przejdź do wyboru wielkości czcionki | Przejdź do mapy strony | Przejdź do osób | Przejdź do wiadomości | Przejdź do wydarzeń | Przejdź do instytucji | Przejdź do wyszukiwarki wydarzeń |

Kapuściński
Będzie to, co było. Jak totalitaryzm odradza się w Rosji (The Future is History How Totalitarianism Reclaimed Russia)
Masha Gessen
z angielskiego przeł. Magdalena Iwińska i Hanna Faryna-Paszkiewicz

wyd. Prószyński i S-ka, Warszawa

Z epickim rozmachem
Nowa książka wnikliwej obserwatorki Rosji stawia wiele niewygodnych pytań. Na przykład: Co może wiedzieć o sobie współczesny kraj pozbawiony socjologów, psychologów czy filozofów. I co mogą o sobie wiedzieć jego obywatele? Masha Gessen opisuje drogi życiowe czterech osób, urodzonych w latach 80., przed upadkiem ZSRR, przedstawicieli pokolenia, które całe swoje dorosłe życie przeżywa w Rosji Władimira Putina. A także psychoanalityczki, filozofa i socjologa, którzy walczą o wskrzeszenie całkowicie zdegradowanych przez Putina nauk społecznych. Powstał epicki reportaż o Rosji ostatnich trzydziestu lat.
William Brand

Nie ma przyszłości?

O książce „Będzie to, co było. Jak totalitaryzm odradza się w Rosji” („The Future is History How Totalitarianism Reclaimed Russia”) Mashy Gessen w przekładzie Magdaleny Iwińskiej i Hanny Faryny-Paszkiewicz pisze juror Tadeusz Sobolewski

Z chaosu i depresji po rozpadzie ZSRR wyłoniła się nowa, „euroazjatycka” ideologia – narodowy bolszewizm.
Czy ten kraj chce się zabić, czy sam stanowi zagrożenie dla świata? – pyta rosyjsko-amerykańska dziennikarka Masha Gessen. Ta książka pod kasandrycznym tytułem „Będzie to, co było…” pokazuje, jak dziś wygląda zbiorowa ucieczka od wolności.
Czy to proces nieodwracalny? Pojawienie się Putina pozwoliło postradzieckiemu społeczeństwu wyjść z depresji i w „czarodziejski sposób” – pisze Gessen – odzyskać utraconą nadzieję. Ludzie na fali  nostalgii za dawnymi czasami zapragnęli powrotu państwa autorytarnego, gdzie jesteśmy tylko „my” i „oni”. A nasz przywódca bierze na siebie całą odpowiedzialność.
Wraz z pojawieniem się Putina „świat stał się znów zrozumiały”. Zwrócony w przeszłość. Przyszłości nie ma. Ożywają plemienne przesądy.
Czy to możliwe, że na naszych oczach realizuje się nowy Orwell? Ta diagnoza wynika z faktów, z reporterskiego dochodzenia. Bohaterami tej książki są Rosjanie urodzeni w okolicach orwellowskiego roku 1984: Żanna, córka zamordowanego opozycjonisty Borysa Niemcowa; Masza, która dołączyła do protestu Pussy Riot; socjolog Liosza, autor pracy „Tożsamość homoseksualna w Rosji a dyskurs o prawach człowieka”, i inni, którzy nie pokochali Wielkiego Brata. Większość z nich żyje dziś poza Rosją.

Tadeusz Sobolewski

Masha Gessen

(ur. 1967) – amerykańsko-rosyjska dziennikarka, aktywistka na rzecz praw człowieka osób LGBT. W latach 1981–1991 pracowała w Stanach Zjednoczonych, po czym powróciła do Moskwy, by ponownie opuścić Rosję w 2013 r. Pisze m.in. dla "The New York Times" i "The New Yorker". Autorka kilku książek dotyczących głównie życia społecznego i politycznego współczesnej Rosji, po polsku ukazały się "Putin. Człowiek bez twarzy" (2012), „Słowa skruszą mury. Pussy Riot” (2014).

Magdalena Iwińska

(rocznik 1957) – tłumaczka i współtłumaczka około 80 książek: od literatury pięknej ("Modlitwa za Owena" Johna Irvinga, czy "Opowieść wigilijna" Charlesa Dickensa), poezji, przez książki popularnonaukowe oraz naukowe, m.in. z historii sztuki, socjologii, historii. Przekłada z języka angielskiego i również na angielski, a jako iberystka z wykształcenia także z j. hiszpańskiego. Od ponad 20 lat tłumaczy na angielski wystąpienia prezydenta Lecha Wałęsy.

Hanna Faryna-Paszkiewicz

(rocznik 1952) – historyczka sztuki specjalizująca się w sztuce XIX i XX wieku, varsavianistka, także redaktorka i współtłumaczka z języka angielskiego. Absolwentka Wydziału Historycznego (Instytut Historii Sztuki) Uniwersytetu Warszawskiego (1976), na którym obroniła pracę doktorską (1986). Po studiach pracowała w Redakcji Sztuki Państwowego Wydawnictwa Naukowego, a w latach 1978-2009 w Instytucie Sztuki PAN. Autorka trzech książek o Saskiej Kępie, „Geometrii wyobraźni” – zbioru esejów o architekturze i plastyce międzywojnia, współautorka „Atlasu Zabytków Architektury w Polsce”, autorka dwóch biografii: Marii Morskiej („Opium życia”) oraz Marii Jehanne Wielopolskiej („Polemira”), książki o ceramicznych detalach architektonicznych („Warszawskie gorseciki zanikające”), wielu artykułów, haseł encyklopedycznych, recenzji. Stała współpracowniczka kwartalnika „Architektura”. Od 2003 roku wykłada historię sztuki i historię architektury polskiej na Wydziale Architektury Wnętrz warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. Od kilku lat razem z Magdaleną Iwińską pracuje nad tłumaczeniami z języka angielskiego.

Książka

Będzie to, co było. Jak totalitaryzm odradza się w Rosji (The Future is History How Totalitarianism Reclaimed Russia)
Masha Gessen
z angielskiego przeł. Magdalena Iwińska i Hanna Faryna-Paszkiewicz

wyd. Prószyński i S-ka, Warszawa