Przejdź do menu głównego | Przejdź do treści | Przejdź do wyboru wielkości czcionki | Przejdź do mapy strony | Przejdź do osób | Przejdź do wiadomości | Przejdź do wydarzeń | Przejdź do instytucji | Przejdź do wyszukiwarki wydarzeń |

Miasto Stołeczne Warszawa

Dziesiątki miejsc na poranne spacery

Szukaj


Joanna Żółkowska
Joanna Żółkowska
Joanna Żółkowska
aktorka
Absolwentka warszawskiej PWST z roku 1972. Dziś wybitna aktorka teatralna i telewizyjna. Po dyplomie trafiła do krakowskiego Starego Teatru, gdzie zadebiutowała rolą Zosi w słynnych mickiewiczowskich Dziadach w reżyserii Konrada Swinarskiego. Zaraz potem zagrała Lenni w znakomitym kafkowskim Procesie w reżyserii Jerzego Jarockiego, zrobiła zastępstwo w roli Marii Szatow w Biesach Andrzeja Wajdy i ponownie u Swinarskiego w nie mniej głośnym Wyzwoleniu Wyspiańskiego. W 1975 przeniosła się do Warszawy, do Powszechnego i tu jej pierwszą rolą była Louise w Sprawie Dantona Przybyszewskiej w reżyserii Andrzeja Wajdy. Przez ćwierć wieku stworzyła szereg wybitnych kreacji w spektaklach Aleksandra Bardiniego (Barbarzyńcy), Zygmunta Hübnera (Lot nad kukułczym gniazdem, Spiskowcy, Zemsta) i Andrzeja Wajdy (Panna Julia, Romeo i Julia) oraz w Ławeczce Gelmana, Tutamie Schaeffera, Ożenku Gogola, Weselu Wyspiańskiego, Trzech wysokich kobietach Albee'ego. Jej chwilowy pobyt w Teatrze Narodowym zaowocował znakomitą Mańką w gombrowiczowskim Ślubie w reż. Jerzego Grzegorzewskiego. Często występuje gościnnie w stołecznych Prezentacjach, przygotowała również samodzielnie kilka monodramów, m.in. Dziennik panny służącej i Przegryźć dżdżownicę. Świetny debiut filmowy w Szklanej kuli Stanisława Różewicza nie uczynił z niej niestety aktorki filmowej, niewiele ma w dorobku pozycji ważnych, dorównujących rangą jej osiągnięciom teatralnym (Strach w reż. Antoniego Krauzego). Jedynie Teatr TV i telewizyjne kino kilkakrotnie oferowało jej porównywalne z żywym teatrem zadania (Sonia w Wujaszku Wani Czechowa w reż. Aleksandra Bardiniego, Elżbieta w Marii Stuart Schillera w reż. Roberta Glińskiego, Aleksandra w Jegorze Bułyczowie Gorkiego i Mary Warren w Czarownicach z Salem Millera w reż. Zygmunta Hübnera, Eleonora w Tangu Mrożka w reż. Piotra Szulkina, Joy w Nie do obrony Osborne'a w reż. Jerzego Gruzy, Kobieta w Naszym składzie Pietruszewskiej w reżyserii Jana Buchwalda, a także role w spektaklach w reżyserii Anny Minkiewicz, Michała Kwiecińskiego, Macieja Wojtyszki oraz Olgi Lipińskiej). Sporą popularność zawdzięcza udziałowi w lubianych serialach: Najdłuższa wojna nowoczesnej Europy, Zespół adwokacki, Klan. Jest również autorką z uznaniem przyjętej prozy autobiograficznej Układanka oraz scenariuszy filmowych (Matka swojej matki, Na kraniec świata). Wyróżniona Nagrodą im. Leona Schillera, Boya (za Gretę w Prezydentkach), nagrodami aktorskimi na festiwalach teatralnych w Kaliszu, Opolu i Olsztynie.

źródło: www.powszechny.art.pl

Wiadomości

„Zazdrość” o mężczyznę przechodniego zagrana przez tercet babski
„Uznanie związku małżeńskiego za nierozerwalny to prowokacja do zbrodni” (Napoleon Bonaparte). Niewykluczone, że – by od zbrodni uciec – małżeńskie więzy zrywa,...