Przejdź do menu głównego | Przejdź do treści | Przejdź do wyboru wielkości czcionki | Przejdź do mapy strony | Przejdź do osób | Przejdź do wiadomości | Przejdź do wydarzeń | Przejdź do instytucji | Przejdź do wyszukiwarki wydarzeń |

Miasto Stołeczne Warszawa

Dziesiątki miejsc na poranne spacery

Szukaj


Krzysztof Pastor
choreograf
Choreograf i inscenizator. Ukończył Szkołę Baletową w rodzinnym Gdańsku i zaangażował się do Polskiego Teatru Tańca w Poznaniu (1975). Pracował tam z Conradem Drzewieckim, zdobywając pozycję jednej z czołowych młodych indywidualności artystycznych zespołu. Po czterech latach przeniósł się do łódzkiego Teatru Wielkiego.

W 1983 roku został solistą Le Ballet de l'Opéra de Lyon we Francji, z którym tańczył m.in. w baletach Gray'a Veredona, Hansa van Manena, Kurta Joossa i innych. W latach 1985-95 występował z kolei w Het Nationale Ballet (Holenderskim Balecie Narodowym), współpracując z takimi znanymi choreografami, jak: Carolyn Carlson, Nils Christie, Rudi van Dantzig, Nacho Duato, Jan Linkens, Eduard Lock, Hans van Manen, Maguy Marin, Toer van Schayk, Nina Wiener i Peter Wright. Wykonywał partie solowe w baletach klasycznych i neoklasycznych oraz w choreografiach tańca współczesnego.

Swoją pierwszą choreografię stworzył w 1986 roku na Międzynarodową Galę Baletową w Łodzi. Po zrealizowaniu kilku baletów do programów warsztatowych Het Nationale Ballet, w 1992 roku wystawił z sukcesem balet „Szostakowicz - Symfonia kameralna”, który wszedł do głównego repertuaru tego zespołu. Od 1995 roku zajmował się pracą choreograficzną jako wolny strzelec. W sezonie 1997/98 związał się jako choreograf z zespołem Washington Ballet, a w sezonie 1998/99 z Het Nationale Ballet. Od tamtej pory zasłynął jako choreograf na arenie międzynarodowej, przygotowując prawie 50 baletów, w tym cieszące się uznaniem: „Do Not Go Gentle...” oraz „In Light and Shadow”; zrealizowane z rozmachem, pełnospektaklowe przedstawienia: „Kurt Weill”, „Acid City”, „Don Giovanni”, „Tristan” i „Niebezpieczne związki”; a także „Symfonię fantastyczną” dla Baletu Australijskiego.

W 1995 roku jego duet „Detail IV” zdobył Złotą Nagrodę Choreograficzną na Międzynarodowym Konkursie Baletowym w Helsinkach. W 2000 roku artysta otrzymał Medal 200-lecia Polskiego Baletu od naszego Ministerstwa Kultury oraz Nagrodę Choreograficzną holenderskiej Fundacji Dansersfonds '79. Jego prace: „Do Not Go Gentle...” (2000) i „Kurt Weill” (2001) zostały uznane w Holandii za wydarzenia artystyczne tamtych sezonów i jako takie prezentowano je w ramach Holenderskich Dni Tańca. W 2001 roku jego ambitny i prowokujący spektakl „Kurt Weill” był także nominowany w moskiewskim Teatrze Bolszoj do prestiżowej międzynarodowej Nagrody „Benois de la Danse” w aż trzech kategoriach.

W styczniu 2003 roku Krzysztof Pastor został mianowany etatowym choreografem Het Nationale Ballet, dzieląc odtąd tę pozycję z Hansem van Manenem. Potem stworzył tam m.in. balety „Si después de morir” i „Voice”, którego premiera miała miejsce na Holland Festival 2004, „Don Giovanniego” oraz „Crossing Paths”, „Suite for Two” i „Visions at Dusk”. W grudniu 2007 roku moskiewski Balet Bolszoj zaprosił go do współpracy z jego czołową gwiazdą Svetlaną Zakharovą, dla której zrealizował duet ze swojego „Tristana” i solo z baletu „Voice”. W maju 2008 roku zaprezentował w Edynburgu nową, oryginalną wersję „Romea i Julii” Prokofiewa z zespołem Scottish Ballet, a jego choreografie „Moving Rooms” (2008) i „Szeherezady” (2009), przygotowane specjalnie na Holland Festival, miały swoje premiery w wykonaniu Het Nationale Ballet. Jego ostatnimi pracami w Amsterdamie były: „Dumbarton Dances” (2009) i “Nijinsky – Dancer, Clown, God” (2010).

Oprócz pracy dla Het Nationale Ballet, wystawiał balety dla wielu zespołów w innych krajach, m.in. dla Królewskiego Baletu Szwedzkiego, Baletu Bolszoj w Moskwie, Baletu Szkockiego, Washington Ballet, Baletu Opery Drezdeńskiej, Baletu Izraelskiego, Królewskiego Baletu Flamandzkiego, Baletu Opery Narodowej w Warszawie („Trzecia symfonia” Góreckiego, 1994), Narodowego Baletu Litwy, Narodowego Baletu Łotwy, Donau Ballet, Narodowego Baletu Węgier, Teatru Narodowego w Brnie, Państwowego Baletu w Ankarze, Australian Ballet, West Australian Ballet, Royal New Zealand Ballet i Hong Kong Ballet. Tworzył też kameralne formy choreograficzne specjalnie dla wybranych solistów baletu.

Jego prace pojawiały się w programach znanych festiwali: Holland Festival, Holland Dance Festival i Edinburgh Festival, a także na międzynarodowych konkursach baletowych, zyskując wysokie oceny krytyki i uznanie publiczności. Były też pokazywane przez Het Nationale Ballet podczas tournée po Holandii, Francji, Kanadzie i Wielkiej Brytanii, zaś Australian Ballet w 2008 roku przywiózł jego „Symfonię fantastyczną” na swoje prestiżowe występy gościnne do Paryża. Artysta był również zapraszany jako juror Międzynarodowego Konkursu Choreograficznego w Groningen, Konkursu Eurowizji dla Młodych Tancerzy w Warszawie, Międzynarodowego Konkursu Baletowego w Nowym Jorku, Nagrody Benois de la Danse (baletowego Oscara), Międzynarodowego Festiwalu Baletowego Dance Open w Sankt Petersburgu i Ogólnopolskiego Konkursu Tańca w Gdańsku.

Po latach nieobecności twórczej w kraju Krzysztof Pastor został zaproszony do Teatru Wielkiego – Opery Narodowej, by zrealizować na naszej scenie swojego „Tristana” z muzyką Richarda Wagnera. W następstwie pierwszych wizyt choreografa w Warszawie, dyrektor Waldemar Dąbrowski złożył mu propozycję objęcia dyrekcji baletu Opery Narodowej, z założeniem nadania zespołowi samodzielności artystycznej i podniesienia jego pozycji w Teatrze Wielkim do rangi Polskiego Baletu Narodowego. Artysta objął tę funkcję 18 marca 2009 roku, zachowując nadal swoje obowiązki choreografa-rezydenta Het Nationale Ballet w Amsterdamie. Od tej pory wystawił już w Warszawie swoje wcześniejsze balety: „Kurt Weill” (2009) oraz „In Light and Shadow” (2010), a także zrealizował całkiem nowe przedstawienie „I przejdą deszcze...” (2011).

W 2010 roku Krzysztof Pastor otrzymał prestiżową Statuetkę Terpsychory, przyznaną mu przez ZASP w uznaniu osiągnięć artystycznych. Z kolei, w 2011 roku minister kultury i dziedzictwa narodowego wyróżnił go Złotym Medalem „Zasłużony Kulturze - Gloria Artis” za dorobek choreograficzny na scenach świata oraz za wysiłki artystyczne i organizacyjne dla podnoszenia prestiżu sztuki baletowej w naszym kraju.

10 października 2011 roku Krzysztof Pastor przyjął dodatkowe obowiązki dyrektora artystycznego baletu Litewskiego Narodowego Teatru Opery i Baletu w Wilnie. Dyrektor generalny litewskiej sceny narodowej Gintautas Kėvišas, pozostając pod wrażeniem osiągnięć Polskiego Baletu Narodowego, poprosił choreografa, by nadał nowy kształt artystyczny wileńskiemu baletowi.

źródło: Teatr Wielki Opera Narodowa

Zobacz też

Katarzyna Kizior
Katarzyna Kizior
choreografka, tancerka
Martin Schick
Martin Schick
choreograf, performer
Piotr Woźniak
Piotr Woźniak
choreograf, tancerz
Bartłomiej Zaniewicz
Bartłomiej Zaniewicz
choreograf, tancerz
Alessandro Sciarroni
Alessandro Sciarroni
choreograf, performer
Jarosław Staniek
Jarosław Staniek
choreograf