Przejdź do menu głównego | Przejdź do treści | Przejdź do wyboru wielkości czcionki | Przejdź do mapy strony | Przejdź do osób | Przejdź do wiadomości | Przejdź do wydarzeń | Przejdź do instytucji | Przejdź do wyszukiwarki wydarzeń |

Miasto Stołeczne Warszawa

Dziesiątki miejsc na poranne spacery

Szukaj


Zdzisław Wardejn
Zdzisław Wardejn
aktor
Absolwent warszawskiej PWST. Karierę aktorską rozpoczął w Zielonej Górze na początku lat 60. Potem pracował w Poznaniu, Krakowie, aż w 1968 roku trafił do Warszawy, gdzie pozostał do dzisiaj. Należał kolejno do zespołów teatrów: Narodowego, Ochoty, Nowego i Dramatycznego, w którym dotąd pracuje. Nigdy jednak nie stronił od występów gościnnych, szczególnie w spektaklach teatrów nieinstytucjonalnych, takich jak poznańska Scena na Piętrze czy warszawski Teatr Szwedzka 2/4. Jak dotąd zagrał około 130 ról na deskach teatrów w całej Polsce, ponad 80 w Teatrze TV i ponad 60 w filmie (nie licząc seriali). Do najważniejszych ról w tym bogatym repertuarze zaliczyć można: tytułowe postacie w „Męczeństwie i śmierci Marata” Petera Weissa (reż. Henryk Tomaszewski, Teatr Polski w Poznaniu, 1967), „Hamlecie” (reż. Jerzy Wróblewski, Teatr Rozmaitości w Krakowie, 1967) i „Makbecie” Williama Shakespeare’a (reż. Andrzej Walden, Teatr Polski w Bydgoszczy, 1999), „Płatonowie” Antoniego Czechowa (reż. Adam Hanuszkiewicz, Teatr Narodowy, 1976), a także role Trieplewa w „Czajce” Antoniego Czechowa (rez. Tadeusz Minc, Teatr Narodowy, 1970), Olega Bajana w „Pluskwie” Włodzimierza Majakowskiego (reż. Konrad Swinarski, Teatr Narodowy, 1975), Chlestakowa w „Rewizorze” Mikołaja Gogola (reż. Roman Kordziński, Teatr im. Bogusławskiego w Kaliszu, 1983), Sawwy Łukicza w „Szkarłatnej wyspie” Michaiła Bułhakowa (reż. Piotr Cieślak, Teatr Dramatyczny w Warszawie, 1995), Franka w „Tomaszu Mannie” Jerzego Łukosza (reż. Aleksander Berlin, Teatr Polski w Bydgoszczy, 1998).
Zdobywca kilku nagród, m.in. za rolę Chlestakowa na XXIII Kaliskich Spotkaniach Teatralnych w 1983 roku i Złotej Maski w Bydgoszczy za rolę Franka w 1998 roku.
W LD z powodzeniem gra Ojców: w „111” Tomasza Mana (reż. Redbad Klijnstra), „Absyncie” Magdy Fertacz (reż. Aldona Figura) i „Matce cierpiącej” Tomasza Kaczmarka (reż. Ewelina Pietrowiak).
źródło: www.tat.pl