Przejdź do menu głównego | Przejdź do treści | Przejdź do wyboru wielkości czcionki | Przejdź do mapy strony | Przejdź do osób | Przejdź do wiadomości | Przejdź do wydarzeń | Przejdź do instytucji | Przejdź do wyszukiwarki wydarzeń |

Miasto Stołeczne Warszawa

Dziesiątki miejsc na poranne spacery
LAUREAT WARSZAWSKIEJ NAGRODY EDUKACJI KULTURALNEJ 2015 - Wyróżnienie w kategorii przedszkola – „Bajki rodzinne – Bajka o zdrowiu”
Autorzy projektu:
Klaudia Wilk, Iwona Fabiszewska, Małgorzata Skolimowska, Iwona Mochocka / Przedszkole Nr 192 „Wesoły Pędzelek” / Białołęka

Termin realizacji: 20.09.2014 – 21.11.2014

Miejsce realizacji:
Przedszkole nr 192 „Wesoły Pędzelek”

Adresaci:
Dzieci i rodzice z białołęckich przedszkoli publicznych

Liczba uczestników: 35 dzieci + rodzice

Finansowanie:
Dzielnica Białołęka

Realizatorzy:
Klaudia Wilk, Iwona Fabiszewska, Małgorzata Skolimowska, Iwona Mochocka

Pierwszy krok, czyli od czego się zaczęło
Podczas różnego rodzaju zabaw i zajęć w przedszkolu niejednokrotnie słuchałyśmy opowiadanych przez dzieci bajek. Podziwiałyśmy wyobraźnię i zdolności literackie naszych podopiecznych. Nie chciałyśmy, aby treść bajek została zapomniana. Spisywałyśmy ich treść, a dzieci wykonywały ilustracje. Zdawałyśmy sobie sprawę z tego, że w innych przedszkolach, podobnie jak u nas, są równie zdolne dzieci. Tak pojawił się pomysł na organizację międzyprzedszkolnego konkursu literackiego „Bajki rodzinne”. Naszym marzeniem było zebranie wszystkich tworzonych przez dzieci bajek i wydanie ich drukiem. Potrzebowałyśmy jednak na to środków finansowych. Projekt rozpoczął się we wrześniu 2014 r. Każde przedszkole mogło przesłać 4 bajki. Zgłoszonych zostało 20 prac. Jury wybrało po jednej pracy z każdej grupy wiekowej. Pozostałym przyznano wyróżnienia. Bajki zostały przepisane na komputerze, zeskanowano wykonane przez dzieci ilustracje, wykonano projekt okładki zbiorku bajek i przesłano w wersji cyfrowej do drukarni. W listopadzie wydrukowane książki dotarły do przedszkola, odbył się również uroczysty finał konkursu. Najlepsze prace zostały głośno odczytane. Bajki są systematycznie czytane dzieciom.

Cele:
- rozwijanie zdolności twórczych dzieci w wieku przedszkolnym;
- rozwijanie zdolności literackich;
- poszerzanie zainteresowań literaturą dziecięcą;
- prezentacja autorskich bajek dzieci z białołęckich przedszkoli;

Rezultaty:
- opracowanie i wydanie książeczek z bajkami, które są na co dzień czytane w przedszkolu i poza jego murami;
- integracja przedszkolnej społeczności;
- rozwój kreatywności dzieci – przedszkolaki tworzą bajki także po zakończeniu projektu;
- rozwój zainteresowań literackich i czytelniczych;
- nawiązanie współpracy z pobliską biblioteką, systematyczne uczestniczenie w warsztatach i spotkaniach z dorosłymi autorami literatury dziecięcej.

Oryginalność koncepcji
Dzieci samodzielnie tworzą bajki, są również ich ilustratorami. W treści bajki zachowane są charakterystyczne dla wieku dziecięcego idiomy. Bajka, od pomysłu po jej wykonanie, jest w całości dziełem dziecka (rodzic tylko spisuje treść opowiadanej bajki i pomaga w złączeniu kartek). Efektem końcowym jest wydrukowana w drukarni książeczka – najczęściej pierwsza w życiu publikacja dziecka.

Umiejętności uczestników
- kreatywność – własny pomysł na bajkę;
- bogate słownictwo – interesująca treść bajki;
- myślenie przyczynowo–skutkowe – fakty i zdarzenia połączone w jeden cykl logiczny;
- umiejętności manualne – tworzenie ilustracji do książek.

Co było najtrudniejsze?
Najtrudniejsze w realizacji projektu było przekonanie rodziców do zachowania oryginalnej treści opowiadanej przez dziecko bajki. Prosiłyśmy, aby rodzice nie poprawiali gramatyki, nie zmieniali treści bajek, nie pomagali w ilustrowaniu poszczególnych scen. Bardzo zależało nam na tym, aby zostały zachowane charakterystyczne dla tego wieku idiomy dziecięce. Trudność sprawiło nam również wybranie najlepszej bajki, gdyż każda z nich był wyjątkowa i niepowtarzalna. Dlatego właśnie zdecydowałyśmy się nagrodzić wszystkie prace.

Czego się nie spodziewaliśmy?
- bardzo dużego zainteresowania konkursem;
- tak oryginalnych pomysłów dzieci - ciekawych historii opowiedzianych prostym, dziecięcym językiem, opatrzonych adekwatnymi ilustracjami wykonanymi przez młodych autorów.

Co sprawiło nam największą radość?
- zaangażowanie dzieci, rodziców oraz wszystkich białołęckich przedszkoli w tworzenie bajek na konkurs;
- pierwsza, wydana drukiem publikacja dziecięcych utworów, która pozwoliła spełnić nasze marzenia – przedszkolak stał się współautorem książki;
- wysoka ocena organizacji konkursu przez jego uczestników.

Multimedia