Przejdź do menu głównego | Przejdź do treści | Przejdź do wyboru wielkości czcionki | Przejdź do mapy strony | Przejdź do osób | Przejdź do wiadomości | Przejdź do wydarzeń | Przejdź do instytucji | Przejdź do wyszukiwarki wydarzeń |

Miasto Stołeczne Warszawa

Dziesiątki miejsc na poranne spacery
LAUREAT WARSZAWSKIEJ NAGRODY EDUKACJI KULTURALNEJ 2015 - I Nagroda - szkoły podstawowe – „Warsztaty twórczego pisania”
Autorzy projektu:
Nina Prusak, Adriana Gawenda, Mirosława Puczko-Szymańska, Sławomir Kucharczyk / Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi nr 330 im. Nauczycieli Tajnego Nauczania / Ursynów

Termin realizacji: luty 2015 – czerwiec 2016

Miejsce realizacji:
Warszawa

Adresaci:
Dzieci 2 i 3 klas szkoły podstawowej

Liczba uczestników: 33 osoby

Finansowanie:
Warszawskie Inicjatywy Edukacyjne, Biuro Edukacji

Realizatorzy:
Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi nr 330

Pierwszy krok, czyli od czego się zaczęło
Warsztaty twórczego pisania wymyślili rodzice. To pomysł na tworzenie okazji, które rozwijają, uczą nowych umiejętności, zachęcają do skutecznego działania dzieci, rodziców i szkołę. Zaczęliśmy od książek i opowiadania historii, ponieważ słowo jest środkiem do porozumiewania się. Umiejętność przekazywania treści jest niezbędna, żeby być wysłuchanym, zrozumianym, zauważonym. Uczyliśmy jak okiełznać wyobraźnię, współpracować, przekuć pomysł w dzieło oraz jak dotrzeć do czytelników.

Cele:
- zdobycie wiedzy i praktycznych umiejętności przez uczniów klas 2 i 3 szkoły podstawowej w zakresie tworzenia książki na wszystkich etapach: od pomysłu, przez pisanie, ilustrowanie, aż do oprawienia;
- nauka doprowadzenia do końca podjętego zadania;
- nauka pracy zespołowej.

Rezultaty:
- 7 warsztatów;
- 8 książek (tytułów), wydrukowanych w profesjonalnej
drukarni, które zostały włączone do zbiorów bibliotecznych;
- powstał Pomnik Książki z przygotowanych przez dzieci makiet;
- młodzi autorzy są zapraszani na spotkania literackie w innych szkołach i bibliotekach, prezentowali swoje prace podczas Warszawskich Targów Książki.

Oryginalność koncepcji
- zaangażowanie dzieci w pełen proces twórczy – od wizji do realizacji dzieła;
- nauka praktyczna umiejętności dzisiaj już unikalnych;
- pozostawienie dzieciom swobody w wyborze koncepcji i stałe podążanie za ich pomysłami.

Umiejętności uczestników
- uczniowie uzyskali wiedzę i praktyczne umiejętności niezbędne w procesie tworzenia książki;
- poznali techniki pisania, ilustrowania i oprawiania książek,
zostali autorami książki i ilustracji;
- zwiększyli swoją wiedzę dotyczącą zawodu pisarza, ilustratora, introligatora;
- zwiększyli umiejętności kreatywnego myślenia;
- poprawili umiejętność współpracy w grupie;
- zyskali możliwość odkrycia talentu i swoich mocnych stron.

Co było najtrudniejsze?
Praca z indywidualnościami, które pojawiały się zarówno wśród dzieci, jak i rodziców. Takie osoby musiały zorganizować swoją pracę w grupie w taki sposób, żeby wyznaczonym terminie poszczególne zadania zostały zrealizowane.

Czego się nie spodziewaliśmy?
Zaangażowania dzieci w pracę z - mogłoby się wydawać - archaiczną formą wyrazu. Pełnego, aktywnego podjęcia współpracy przez rodziców, nawet w trudnych momentach – spotkania kilkuosobowych zespołów roboczych w domach czasem bardziej inspirowały młodych autorów do zabawy, a nie do pracy☺.

Co sprawiło nam największą radość?
W szkolnej bibliotece rówieśnicy zapisują się w kolejce do wypożyczenia książek młodych twórców. Dzieci i rodzice poczuli smak realizacji swojego pomysłu. Rodzice dodali odwagi szkole, a szkoła dodała odwagi rodzicom, żeby zmieniać szkołę na lepsze.

Multimedia