Przejdź do menu głównego | Przejdź do treści | Przejdź do wyboru wielkości czcionki | Przejdź do mapy strony | Przejdź do osób | Przejdź do wiadomości | Przejdź do wydarzeń | Przejdź do instytucji | Przejdź do wyszukiwarki wydarzeń |

Miasto Stołeczne Warszawa

Dziesiątki miejsc na poranne spacery

Instytucje


LAUREAT WARSZAWSKIEJ NAGRODY EDUKACJI KULTURALNEJ 2015 - II Nagroda - organizacje pozarządowe – Warszawska Akademia Filmowa (WAF) – edycja II
Autorzy projektu:
Paulina Haratyk / Dział Edukacji Stowarzyszenia Nowe Horyzonty / Śródmieście

Termin realizacji: 10.2013 – 06.2015

Miejsce realizacji: Pierwszy rok WAFu odbywał się w Warszawskim Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń, natomiast kolejny w szkołach i placówkach uczestników projektu, gdzie nauczyciele i edukatorzy przekazywali zdobytą wiedzę swoim podopiecznym.

Adresaci: warszawscy nauczyciele oraz edukatorzy

Liczba uczestników: ok. 900 osób (nauczycieli, edukatorów oraz uczniów)

Finansowanie:
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego , Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń, środki własne Stowarzyszenia Nowe Horyzonty

Realizatorzy:
Koordynatorka projektu Paulina Haratyk, prowadzący zajęcia Piotr Mikucki, Paweł Ziemilski, Matej Bobrik oraz filmowcy i specjaliści zaproszeni do projektu w charakterze gości

Pierwszy krok, czyli od czego się zaczęło
WAF poprzedziły projekty warsztatowe „Akademia Nowe Horyzonty” oraz „Letnia Akademia Nowe Horyzonty”, które realizujemy w Stowarzyszeniu od 10 lat. W efekcie tych działań dostrzegliśmy, że nauczyciele i edukatorzy z Warszawy nie mają wystarczających narzędzi, by w swoich szkołach i placówkach wykorzystywać kino i nowe media do tego, by uczyć o otaczającym świecie.

Cele:
Kształcenie nauczycieli i edukatorów w zakresie filmu i nowych mediów oraz przekonywanie, iż narzędzia te pomagają w walce z problemami i wyzwaniami współczesnego świata, a film jest doskonałym narzędziem komunikacji.

Rezultaty:
Przeszkoliliśmy ponad 900 osób: nauczycieli, edukatorów i uczniów, w zakresie korzystania z nowoczesnych narzędzi edukacji, rozwoju wrażliwości estetycznej, kształtowania krytycznej postawy wobec mediów, jak również korzystania z otwartych zasobów edukacyjnych i licencji Creative Commons.
Uczestnicy WAF stworzyli ok. 40 filmów i zrealizowali ok. 20 projektów z uczniami, które udostępniliśmy w bazie dobrych praktyk „Projekty Szkolne” oraz na YouTube.

Oryginalność koncepcji
WAF był pierwszą tego rodzaju inicjatywą w Polsce, kształcącą w sposób profesjonalny w zakresie filmu i nowych mediów nauczycieli i edukatorów. Oprócz umiejętności praktycznych, staraliśmy się uwrażliwiać uczestników na kino oraz jego język, tak by mogli oni przekazać swoim uczniom zdobytą wiedzę.

Umiejętności uczestników
Podstawowa wiedza na temat realizacji filmów na każdym etapie – od scenariusza, poprzez reżyserię i zdjęcia, skończywszy na montażu. Poszerzenie wiedzy z zakresu kina – jego historii, nurtów i wybitnych dzieł, ale także wiedzy na temat wykorzystywania filmu w procesie edukacji (m.in. realizacji projektów artystycznych, prawa autorskiego, otwartej kultury i licencji Creative Commons).

Co było najtrudniejsze?
Wytrącenie nauczycieli i edukatorów z ich dotychczasowych schematów pracy nad filmem oraz skłonienie ich, by poczuli się jak prawdziwi reżyserzy filmowi.

Czego się nie spodziewaliśmy?
Największą radością, a jednocześnie zaskoczeniem, okazały się filmy zrealizowane przez uczestników. Mamy dowód na to, że 9 miesięcy wystarczy, by z amatora stać się profesjonalistą!

Multimedia