LAUREAT WARSZAWSKIEJ NAGRODY EDUKACJI KULTURALNEJ 2015 - I Nagroda - gimnazja – „Schumtv – szkolna telewizja. Animacja kultury”
Autorzy projektu:
Dominik Zuziak / Gimnazjum nr 142 z Oddziałami Dwujęzycznymi im. R. Schumana (w Zespole Szkół nr 113) / Targówek
Termin realizacji: 2015
Miejsce realizacji: ZS nr 113 w Warszawie, różne miejsca w Warszawie (min. Zacisze, Bródno, Mokotów, Ursynów, Stare Miasto) i poza nią
Adresaci: Uczniowie, rodzice, społeczność lokalna
Liczba uczestników: Aktywni twórcy – około 50 osób; odbiorcy „na żywo”- około 600; odbiorcy „pośrednio” czyli internetowi – ponad 1000
Projekt cykliczny
Finansowanie:
Urząd Dzielnicy Targówek, Rada Rodziców w ZS nr 113, własne środki szkoły.
Realizatorzy:
Uczniowie Gimnazjum nr 142 i CXXXVII LO
Pierwszy krok, czyli od czego się zaczęło
Pomysł narodził się, gdy zaczęliśmy omawiać ciekawe formy zajęć dziennikarskich, poszukując czegoś nowego, inspirującego, kreatywnego.
Cele:
Kształtowanie postaw, umiejętności komunikacji, użycia współczesnych mass mediów, integracja środowiska lokalnego.
Rezultaty:
Założone cele osiągnięto. Liczba i terminy publikacji są zależne od toku życia szkolnego, przebiegu zdarzeń i dyspozycyjności uczestników projektu.
SchumTV stała się samodzielną formą wypowiedzi uczniów. Wpisała się w życie szkolne, podkreśla markę szkoły. Twórcy SchumTV w coraz dojrzalszy sposób operują mass mediami jako środkami opisu i kształtowania rzeczywistości.
Oryginalność koncepcji
Pozornie prosty pomysł: „Kręcimy szkolną kamerą reportaże z tego, co się dookoła dzieje i montujemy ten materiał na wzór Teleexpressu”. Jednak szybko okazało się, że ma on w sobie olbrzymi potencjał, inspirujący zarówno osoby nagrywające kamerą zdjęcia, jak i bohaterów filmowych relacji – wszyscy chcieli coraz więcej, coraz ciekawiej, szukali głębi i różnorodności. Działania SchumTV szybko nabrały charakteru głosu kształtującego opinią publiczną, stały się wyrazem młodego pokolenia i notacją jego spotkania z wartościami świata dorosłych, wkraczania uczniów w nowy dla nich teren – pozorna zabawa z kamerą stała się w istocie ważnym procesem edukacyjnym, socjalizującym.
Umiejętności uczestników
Tworzenie scenariuszy, materiału foto i wideo, artykułów, reportaży, wywiadów, filmów, montaż, emisja w Internecie.
Co było najtrudniejsze?
Zdobycie funduszy na wyposażenie techniczne. Zmotywowanie uczniów do czasochłonnego i systematycznego wysiłku.
Czego się nie spodziewaliśmy?
Wysokiego zaangażowania i samodzielności uczniów.
Co sprawiło nam największą radość?
Urzeczywistnienie pomysłu. Każdy kolejny publikowany materiał. Rozrastanie się projektu.