Przejdź do menu głównego | Przejdź do treści | Przejdź do wyboru wielkości czcionki | Przejdź do mapy strony | Przejdź do osób | Przejdź do wiadomości | Przejdź do wydarzeń | Przejdź do instytucji | Przejdź do wyszukiwarki wydarzeń |

Miasto Stołeczne Warszawa

Dziesiątki miejsc na poranne spacery
LAUREAT WARSZAWSKIEJ NAGRODY EDUKACJI KULTURALNEJ 2015 - II Nagroda – gimnazja - Młodzi Amatorzy Kina (MAK)
Autorzy projektu:
Karolina Widyńska / Gimnazjum z Oddziałami Dwujęzycznymi nr 83 im. Konstancji Markiewicz / Bemowo

Termin realizacji: wrzesień 2014 – czerwiec 2015

Miejsce realizacji: Gimnazjum z Oddziałami Dwujęzycznymi nr 83

Adresaci: uczniowie oraz absolwenci gimnazjum

Liczba uczestników: 25 uczniów bezpośrednio, ok 800 pośrednio

Finansowanie:
Program SMOK, Biuro Edukacji,
- Rada Rodziców,
- Instytut Francuski

Realizatorzy:
Karolina Widyńska

Pierwszy krok, czyli od czego się zaczęło
Projekt został zapoczątkowany 4 lata temu. Początkowo w ramach projektu uczniowie spotykali się wyłącznie, aby poznać wartościowe kino francuskojęzyczne, oglądać filmy w wersji oryginalnej, a także o nich dyskutować. Szybko się jednak okazało, że uczniowie chcą spróbować swoich sił jako twórcy. Pierwszym filmem, który powstał, była animacja poklatkowa pt. „Zaproszenie do naszej szkoły” – była to etiuda promująca klasy dwujęzyczne z językiem francuskim w naszym gimnazjum.

Cele:
- rozwijanie zainteresowań sztuką filmową;
- przybliżanie uczniom wartościowego repertuaru filmowego, pogłębianie wiedzy uczestników dotyczącej historii kina i wybitnych reżyserów, zaprezentowanie współczesnych trendów w sztuce filmowej;
- inspirowanie młodzieży do twórczej aktywności poprzez realizowanie krótkich form filmowych – reportażu, filmu krótkometrażowego i filmu animowanego;
- kształcenie umiejętności pracy w grupie oraz budowanie poczucia odpowiedzialności za realizację wspólnego projektu.

Rezultaty:
Zrealizowano m.in.:
- warsztaty filmowe,
- animacji poklatkowej,
- etiudy filmowe: animacje, fabularne filmy krótkometrażowe, reportaże itd.,
- Szkolny Festiwal Filmowy,
- uczniowie stali się bardziej świadomymi odbiorcami kultury, a także jej twórcami.

Oryginalność koncepcji
Projekt łączy edukację kulturalną z nowymi mediami, technologiami oraz językiem obcym – językiem francuskim. Uczniowie pokazują swoje produkcje społeczności szkolnej i lokalnej, uczą się opowiadać o kolejnych etapach pracy, napotkanych trudnościach, znalezionych rozwiązaniach, a także oswajają się z uwagami odbiorców (najczęściej pozytywnymi, ale uczą się także przyjmować słowa krytyki i bronić swojego zdania). Uczestnicy projektu nie są już tylko odbiorcami kultury, ale stają się jej aktywnymi twórcami.

Umiejętności uczestników
- zwiększenie poziomu kreatywności i samodzielności uczniów oraz poszukiwania przez nich innowacyjnych rozwiązań;
- zwiększenie poczucia własnej wartości (podium na konkursach, słowa uznania podczas Festiwali);
- rozwijanie umiejętności i uzdolnień technologicznych, artystycznych i kompetencji językowych uczniów (etiudy nagrywane w języku francuskim).

Co było najtrudniejsze?
Często trudność sprawia ustalenie dat spotkań pasujących wszystkim uczestnikom tak, aby nie kolidowały one z obowiązkowymi zajęciami uczniów (najczęściej spotkania odbywają się późnymi popołudniami oraz w weekendy). Chcielibyśmy również częściej uczestniczyć w różnych wydarzeniach kulturalnych, np. spotkaniach z reżyserami, dyskusjach o filmie, planach i festiwalach filmowych – niestety koliduje to często z naszymi lekcjami. Pojawiają się także trudności finansowe – chcielibyśmy kształcić się w zakresie kina i móc odbyć więcej profesjonalnych warsztatów, chcielibyśmy także posługiwać się bardziej zaawansowanym sprzętem, a realizacja tych marzeń wymaga większych nakładów finansowych. Z uwagi na wielość podejmowanych przez zespół działań, czasem trudno jest być jedynym opiekunem grupy MAK.

Czego się nie spodziewaliśmy?
Nie spodziewałam się, że projekt stanie się trwałym szkolnym działaniem i moja pasją. Nie spodziewałam się rozmiaru działań zespołu MAK oraz sukcesów, które osiągamy. Czasem wydawało mi się, że nasze niektóre filmowe produkcje nie dojdą do skutku i cieszę się, że się myliłam.

Co sprawiło nam największą radość?
Największą radość sprawia zaangażowanie uczniów, podejmowane przez nich samodzielnie inicjatywy, zrealizowane do końca etiudy filmowe. Ogromną radością i powodem do dumy są wyróżnienie i nagrody, które otrzymujemy za stworzone produkcje oraz zaproszenia do udziału w różnych festiwalach filmowych. Cieszę się, że udało mi się zarazić moich uczniów pasją do kina, rozbudzić w nich kreatywność i radość z działań podejmowanych w szkole.