Przejdź do menu głównego | Przejdź do treści | Przejdź do wyboru wielkości czcionki | Przejdź do mapy strony | Przejdź do osób | Przejdź do wiadomości | Przejdź do wydarzeń | Przejdź do instytucji | Przejdź do wyszukiwarki wydarzeń |

Miasto Stołeczne Warszawa

Dziesiątki miejsc na poranne spacery
LAUREAT WARSZAWSKIEJ NAGRODY EDUKACJI KULTURALNEJ 2016 - II Nagroda – instytucje animacji kultury
Media Show

Monika Rokicka, Wawerskie Centrum Kultury, Wawer

Pierwszy krok:
Zaczęło się dwa lata temu od powstania Teatru Ani Pół i pomysłu na spektakl o siłach rządzących naszym światem – czasie, pieniądzach i mediach. Od początku istnienia TAP interesuje się człowiekiem i jego miejscem w zmieniającej się rzeczywistości, zadaje pytania o współczesny system wartości. W tym duchu powstał spektakl Czasem. Projekt Media Show był niejako kontynuacją tego myślenia i twórczych poszukiwań. Nie tylko pozwolił zmierzyć się z tematem roli mediów, manipulacji, uwikłania, ale także umożliwił postawienie pytania o miejsce człowieka – widza, twórcy, uczestnika. Jako twórcy teatru wyszliśmy oczywiście od spektaklu, szczególnie interesując się relacją i wzajemnym oddziaływaniem na siebie nadawcy i odbiorcy komunikatu medialnego. Odpowiedź na pytanie dlaczego dzisiejsze media są takie a nie inne (brutalne, głupie?) stała się osią całego projektu.

Opis:
Projekt realizowany był przez młodzieżowy Teatr Ani Pół w Wawerskim Centrum Kultury. Odbyły się warsztaty, podczas których młodzież rozwijała kompetencje dotyczące tworzenia autorskiego scenariusza, improwizacji scenicznej, wykorzystania technik multimedialnych w teatrze oraz tworzenia muzyki. Powstał autorski scenariusz, a następnie spektakl SHOW oraz muzyka skomponowana i nagrana przez uczestników zajęć. Odbyły się także warsztaty edukacyjne, których tematem było zjawisko reality show. Gimnazjaliści przyglądali się zjawisku manipulacji, wskazywali pozytywne i negatywne aspekty programów telewizyjnych, dyskutowali na temat wartości mediów. Wynikiem tej części projektu jest komplet 3 bloków lekcyjnych. Powstały także prace uczniowskie – mini instalacje ukazujące metaforycznie problem manipulacji w mediach oraz filmy o wpływie mediów na człowieka. Grupa uczniów zainspirowana warsztatami tworzy projekt gimnazjalny na temat sposobów manipulacji w mediach (praca w toku). Realizatorzy projektu Media Show włączyli się także w projekt Współczesna młodzież - obserwatorzy czy twórcy kultury Fundacji teK. Dzięki tej współpracy w Wawerskim Centrum Kultury odbyła się debata w stylu oksfordzkim na temat Czy media są najważniejszym źródłem wiedzy o świecie?. Z fotografii, które zostały zrobione podczas prób i warsztatów powstała wystawa grafik kreatywnych w stylu waporvave, wg autorskiego pomysłu uczestników projektu Media Show Karoliny Czelej i Jacka Zduńczyka.

Rezultaty projektu:
Materialne efekty projektu to przede wszystkim spektakl SHOW, wystawa grafik stylu waporvave, prace uczniowskie (filmy, instalacje) oraz debata w stylu oksfordzkim. Uczestnicy przyjrzeli się mediom z różnych perspektyw, poznali techniki manipulacji, zastanowili się nad swoją rolą jako odbiorcy. Nauczyli się krytycznego spojrzenia na treści przekazywane w mediach. Debata podniosła ich kompetencje komunikacyjne, nie tylko ucząc argumentowania, ale także rozwijając umiejętności z zakresu autoprezentacji i technik publicznej wypowiedzi. Warsztaty edukacyjne pozwoliły dostrzec potencjał drzemiący w nowoczesnej technologii przekazu informacji. Uczestnicy uczyli się argumentowania, selekcji wiadomości, formułowania wypowiedzi, budowania metafory, pracy zespołowej. Twórcy teatralni nauczyli się nowych technik pracy z ciałem, tworzenia scenariusza z własnych improwizacji, krytycznego doboru materiału do spektaklu. Poligonem doświadczalnym było wykorzystanie mediów na scenie i poszukiwania techniczne z tym związane. Uczestnicy skomponowali muzykę do spektaklu. Twórcy Teatru Ani Pół dowiedzieli się także, co to znaczy realizować projekt – zdobyli umiejętności związane z promocją, budową strony internetowej, opracowaniem materiałów i tworzeniem dokumentacji formalnej.

Oryginalność koncepcji:
Chyba najbardziej oryginalną rzeczą w całym projekcie był trik manipulacyjny, dzięki któremu na końcu spektaklu okazywało się, że to widzowie są głównymi bohaterami całego widowiska. Manipulacja wywoływała ogromne emocje wśród widowni, jednocześnie zmuszając ją do refleksji nad tym, że to my, widzowie niejako wymuszamy to, co pokazują nam media. Gdyby nie było zapotrzebowania, nie byłoby produktu.
Drugim bardzo oryginalnym elementem były grafiki. Bazując tylko na zdjęciach z realizacji projektu, twórcy pokazali, że wszyscy jesteśmy integralną częścią mediów – Facebooka, reklam, telewizji. Technika waporvave dodatkowo podkreśliła sztuczność i kiczowatość naszego wirtualnego istnienia. Niestandardowe były także warsztaty edukacyjne, oparte głównie na kreatywności i aktywności młodzieży oraz prace, które w wyniku tego powstały.

Co było najtrudniejsze?
Zdecydowanie techniczna strona spektaklu. Pracowaliśmy na własnym sprzęcie, który nie zawsze był kompatybilny ze sprzętem w miejscach pokazów. Czasami brak wtyczki, jakieś uszkodzenie kabla, brak oprogramowania lub po prostu chwilowa przerwa w dostawie Internetu powodowały, że jakiś element spektaklu po prostu się nie zadział.

Czego się nie spodziewaliśmy?
Nie spodziewaliśmy się, że spektakl i wystawa wzbudzą takie zainteresowanie publiczności, nie tylko wawerskiej, ale też warszawskiej. Bardzo też nas zdziwił fakt, że szkoły z Wawra, które zaprosiliśmy do współpracy, nie były nią zbytnio zainteresowane - w związku z tym warsztaty i debata miały dużo mniejszy zasięg niż przewidywaliśmy.

Największa radość:
Informacje zwrotne na temat spektaklu Show, które spływały do nas po każdym pokazie i były wyrazem uznania dla naszej pracy. Wielkim szczęściem było także zaproszenie spektaklu Show do udziału w 3. Młodzieżowych Spotkaniach Teatralnych. Mnóstwo radości przyniosły nam także warsztaty z Sebastianem Świądrem i możliwość rozwijania warsztatu.

Termin:
10 sierpnia – 20 grudnia 2015 r.

Miejsce:
Warszawa

Adresaci:
młodzież, dorośli

Realizatorzy:
Sebastian Świąder – pedagog teatru
Piotr Filonowicz – aktor, autor scenariuszy
Karolina Czelej – muzyk, animatorka
Monika Rokicka – pedagog, reżyser
Magdalena Grzywińska – pedagog

Partnerzy:
Akademia Sztuki i Kultury
Gimnazjum nr 104
Stowarzyszenie Pedagogów Teatru

Liczba uczestników:
bezpośrednich - 120
pośrednich – 360

Finansowanie:
Biuro Kultury m.st. Warszawy

www.youtube.com/watch?v=AwN0tsaOpDE
mediashowtap.blogspot.com
www.youtube.com/watch?v=7rb-q9sDR9w

Multimedia