Przejdź do menu głównego | Przejdź do treści | Przejdź do wyboru wielkości czcionki | Przejdź do mapy strony | Przejdź do osób | Przejdź do wiadomości | Przejdź do wydarzeń | Przejdź do instytucji | Przejdź do wyszukiwarki wydarzeń |

Miasto Stołeczne Warszawa

Dziesiątki miejsc na poranne spacery

Szukaj


Performance Day: Przemek Branas "Domina(c)tion of Space" w Centrum Sztuki Wspołczesnej
Kiedy
23 września 2014 (wtorek) g. 19:00
Gdzie
Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, ul. Jazdów 2 (mapa)
zamknij
Bilety
wstęp wolny
www.csw.art.pl
Dostęp dla niepełnosprawnych Możliwy dojazd autobusem Możliwy dojazd rowerem

Kuratorka: Katia Krupennikova

Zapis filmowy projektu będzie prezentowany w holu głównym CSW do 13 października 2014


Jak zachować się w czasach zgrozy i doprowadzonej do granic desperacji przemocy, gdy słowa zostają oderwane od swojego znaczenia? To, co werbalne, odchodzi na drugi plan i przestajemy dawać wiarę słowom. Zawierzyć możemy jedynie naszym uczuciom, intuicji, dźwiękom, zapachom. Zamykamy oczy i staramy się wyobrazić sobie, co to znaczy odczuwać życie i co to znaczy poczuć śmierć.

W swoim nowym performansie DOMINA (C) TION OF SPACE Przemysław Branas tworzy nową formę dialogu, język gestów do odczytywania kodów politycznych, społecznych, kulturowych...

Przemysław Chodań tak opisuje dorobek artysty: "Przemysław Branas należy do grona młodych artystów charakteryzujących się dużą wrażliwością polityczną i społeczną, unikających dosłowności języka sztuki zaangażowanej społecznie. Głównym środkiem czyni Branas metaforę, dzięki czemu znaczenie jego działań wykracza poza to, co doraźne, zideologizowane. Artysta mówi, iż niemożliwe jest wolne społeczeństwo bez wolnych jednostek. Zapewne dlatego w jego poszukiwaniach dochodzą do głosu pytania o możliwości czystego czucia i istnienia nieuwarunkowanego oraz próba odpowiedzi na pytanie, czym właściwie jest wolność. Dla artysty to, co polityczne (np. cielesność, miejski krajobraz), staje się narzędziem badania granic własnej tożsamości oraz społecznych rekcji na to, co nieoswojone i potencjalnie obrazoburcze czy anarchistyczne. Manifestem Branasa jest zespół działań (wideo, fotografii i preformansów) nazwanych "(nie)swój". Ich tematyka odsłania antropologiczne zainteresowania artysty, wyrażające intuicję, że rzeczywistość można postrzegać niczym zbiór nieskończonej ilości bodźców warunkujących postrzeganie i przeżywanie siebie i świata. Relacjonuje niemożność nieodczuwania i pyta, jak w takim razie możliwa jest wolność. Odpowiedzi szuka w eksperymentach z przebodźcowaniem, deprywacją sensoryczną czy hipnozą. Dlatego też jego twórczość kojarzyć się może z szamanizmem zdefiniowanym w dziele Mircei Eliadego jako technika ekstazy. Branas świadomy jest tendencji do mitologizowania własnych doświadczeń oraz historii. Poprzez specyficzną poetykę (egzotyzację) stwarza dystans, kreuje przestrzeń, w której prywatne doświadczenia, biografia i ciało stają się manifestacją pytania kto i w jaki sposób określa granice mojej wolności i jaki sposób ja mogę tę granicę przekraczać".


   

To wydarzenie zostało zrealizowane z pomocą finansową Miasta Stołecznego Warszawy