Przejdź do menu głównego | Przejdź do treści | Przejdź do wyboru wielkości czcionki | Przejdź do mapy strony | Przejdź do osób | Przejdź do wiadomości | Przejdź do wydarzeń | Przejdź do instytucji | Przejdź do wyszukiwarki wydarzeń |

Miasto Stołeczne Warszawa

Dziesiątki miejsc na poranne spacery

Szukaj


WGW 2015: Wystawa - Katarzyna Mirczak "Otchłanie" - Kasia Michalski Gallery
Kiedy
26 września 2015 (sobota) g. 11:00 - 19:00
Gdzie
Kasia Michalski Gallery, ul. Poznańska 16
zamknij
Bilety
wstęp wolny
www.kasiamichalski.com
To wydarzenie jest częścią: Warsaw Gallery Weekend 2015

Punktem wyjścia wystawy Katarzyny Mirczak w Galerii Kasia Michalski stały się testy polisomnograficzne, które artystka przeprowadziła na sobie w Ośrodku Medycyny Snu Instytutu Psychiatrii i Neurologii w Warszawie. W wyniku analizy całonocnej rejestracji parametrów życiowych (EEG, EKG, EMG, EOG, ilości tlenu we krwi, ruchów oddechowych klatki piersiowej i in.) powstał szczegółowy dokument – profil snu artystki.

Zafascynowana matematyczną strukturą świata Mirczak znana jest z prac wytwarzających poznawcze napięcie pomiędzy tym, co obiektywne i naukowe, a tym, co irracjonalne i osobiste. W swoim najnowszym projekcie artystka po raz kolejny przeciwstawia neutralność subiektywności. Łącząc naukę, nowe media i własne doświadczenie, analizuje i interpretuje naturę snu i marzeń sennych, próbuje pojąć szersze zjawiska związane z ludzkim ciałem i przygląda się jego kosmicznej, koincydentalnej genezie. Świadomość́ absurdalnego niemal piękna faktu, że w naszym życiu przeżywa się jeszcze jedno życie – wewnętrzne, niedotykalne, z własnymi stratami i logiką – nakłada się u Mirczak na fascynację wyjątkowością materii ciała.

Artystka precyzyjnie projektuje przestrzeń samozatracenia. Jedną z prac prezentowanych na wystawie jest instalacja powstała we współpracy z poznańskim kompozytorem Rafałem Zapałą, specjalistą w zakresie wykorzystania danych i przenoszenia ich w sferę muzyki. Posługując się medycznym, wielokanałowym zapisem jednej z faz REM prześnionych przez Mirczak, Zapała zinterpretował jej marzenie senne, wyrażając je w formie odmiennej od zwyczajowo naukowej, obrazowej i werbalnej – wpisując je w audiosferę.

Przestrzenna konstrukcja – tunel wykonany z warstw czarnego szyfonu – wypełnia prawie całą przestrzeń galerii. Widzowie, wciągani w ciemną otchłań pracy Mirczak i Zapały, zaproszeni są niejako do uczestnictwa w intymnym doświadczeniu snu obcej osoby, do wtopienia się w jego nie-pokój, który artystka kojarzy z „czarną lawą”.

Obsesja (auto)analizy danych występuje również w prezentowanych na wystawie pracach z cyklu "self-recording". artystka przenosi w nim dane definiujące fazę REM w obszar sztuki, posługując się kształtem fali powstałej w wyniku ruchów gałek ocznych i jej cyfrowym odpowiednikiem.

Tytuł "Otchłanie" sugeruje bezwład, obserwacyjny paraliż. Podejmując motyw snu, Mirczak mierzy się de facto z kwestią tożsamości i pamięci oraz ich nakładającym się na siebie, wielokrotnym echem, powracającym wciąż w marzeniach sennych.

źródło: Kasia Michalski Gallery