Przejdź do menu głównego | Przejdź do treści | Przejdź do wyboru wielkości czcionki | Przejdź do mapy strony | Przejdź do osób | Przejdź do wiadomości | Przejdź do wydarzeń | Przejdź do instytucji | Przejdź do wyszukiwarki wydarzeń |

Miasto Stołeczne Warszawa

Dziesiątki miejsc na poranne spacery

Szukaj


Trans / Awangardy - 60. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej "Warszawska Jesień"
Kiedy
15 września (piątek) - 23 września 2017
Gdzie
Warszawa
zamknij
www.warszawska-jesien.art.pl

Wydarzenia

1 2 3 4 5 ... 10

Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień” ma w tym roku swoją 60. jubileuszową edycję! Istnieje jednak dłużej, od 1956 roku, bowiem nie odbyły się edycje w roku 1957 i 1982 – w tym drugim przypadku jako sprzeciw wobec stanu wojennego. Jubileusz daje szczególny powód nie tylko do rozważań o przeszłości, tradycji Festiwalu, pamiętnych koncertach i postaciach. Powróci do wielkich sukcesów i momentów przełomowych, ale przede wszystkim podejmie temat, stanowiący istotę i tożsamość „Warszawskiej Jesieni”: fenomen a w a n g a r d y.

Pierwsze „Warszawskie Jesienie” z całą pewnością „wiedziały”, czym awangarda jest. Sześćdziesiąta Jesień przyjrzy się awangardzie „po przejściach”. Stąd słowo – klucz i temat jubileuszowego festiwalu –
Trans / Awangardy: awangarda w transgresji, w ruchu jak w transie. Awangarda już tak zmieniona w stosunku do jej przejawów z przeszłości, że jej nie widać, ale jednak obecna: w postawach radykalnych, w szukaniu nowego, w przekraczaniu stanu rzeczy, w innym porządkowaniu starego, w nieustannym wysiłku rozpoznania człowieka dzisiejszego. Program 60. „Warszawskiej Jesieni” tworzony jest na zasadzie przerzucania mostów, pomiędzy wybranymi zagadnieniami artystycznymi, takimi jakie one były „wczoraj”, w czasie pierwszych „Warszawskich Jesieni”, i jakimi są dziś.

Wśród wspomnianych zagadnień, które Komisja Programowa pod kierunkiem Jerzego Kornowicza uznała za ważne dla tożsamości „Warszawskiej Jesieni” są: zjawisko sonoryzmu, orkiestra, kwartet smyczkowy, pieśń, teatr instrumentalny, elektronika i multimedia. Kolejnymi zagadnieniami są: perkusja (m.in. poprzez obecność na Jesieni zespołu towarzyszącego Festiwalowi na przestrzeni jego historii – Les Percussions de Strasbourg) i akordeon. Jeszcze innym: temat muzyki ukraińskiej.

W ten sposób Festiwal nawiąże także do historycznej roli Jesieni jako istotnego miejsca spotkań i wymiany idei artystycznych w obszarze Europy Środkowo-Wschodniej. Usłyszymy dzieła kompozytorów pokolenia wchodzącego w życie muzyczne wraz z pierwszymi Jesieniami: Tadeusza Bairda, Wojciecha Kilara, Andrzeja Dobrowolskiego, Krzysztofa Pendereckiego, Bogusława Schaeffera, Luigiego Nona, Isang Yuna. Język muzyczny tych postaci będzie zestawiony z idiomami kompozytorów młodej i średniej generacji. Postaciami bliżej przedstawianymi będą: Pierre Jodlowski, Tadeusz Wielecki, Christophe Bertrand, Alexander Schubert, Brigitta Muntendorf, Johannes Kreidler i Artur Zagajewski. Usłyszymy jedno z legendarnych dzieł Le Noir de l'Etoile Gérarda Griseya. Przywoła ono zapewne wspomnienia pamiętnej Jesieni z 2003 roku (46. edycja), podczas której zabrzmiał inny utwór tego kompozytora: wizjonerskie Quatre chants pour franchir le seuil (Cztery śpiewy przy przekraczaniu progu), wykonane przez Court-Circuit. Wykonanie to, po zakończeniu przyjęte milczeniem całej widowni i kilkunastominutową owacją na stojąco, stanowiło moment odkrycia tego kompozytora dla polskich słuchaczy. Podczas inauguracji 60. „Warszawskiej Jesieni” Le Noir de l'Etoile Griseya spotka się z ważnym dziełem Georga Friedricha Haasa Ciemne sny, Forest Tansy Davies oraz circulatio Artura Zagajewskiego – kompozytora nagrodzonego w tym roku główną nagrodą 64. Międzynarodowej Trybuny Kompozytorów UNESCO.

źródło: Organizator


   

To wydarzenie zostało zrealizowane z pomocą finansową Miasta Stołecznego Warszawy