Przejdź do menu głównego | Przejdź do treści | Przejdź do wyboru wielkości czcionki | Przejdź do mapy strony | Przejdź do osób | Przejdź do wiadomości | Przejdź do wydarzeń | Przejdź do instytucji | Przejdź do wyszukiwarki wydarzeń |

Miasto Stołeczne Warszawa

Dziesiątki miejsc na poranne spacery

Szukaj


Wystawa: W żywiole sztuki. Jan Bogumił Plersch - nadworny malarz króla Stanisława Augusta - w Łazienkach Królewskich
Kiedy
4 lipca (wtorek) - 30 listopada 2017
Gdzie
Muzeum Łazienki Królewskie, ul. Agrykoli 1 (mapa)
zamknij
Bilety
wstęp wolny
www.lazienki-krolewskie.pl
Dostęp dla niepełnosprawnych Możliwy dojazd autobusem
Pałac na Wyspie
Pałac na Wyspie

Dekoracje malarskie Jana Bogumiła Plerscha zdobią najważniejsze obiekty Łazienek Królewskich. Są pełne finezji, wdzięku oraz fantazji. Na pytanie, jaką kryją w sobie historię, odpowie wystawa, organizowana od 4 lipca do 30 listopada z okazji 200. rocznicy śmierci artysty.

Wystawa będzie miała formę spaceru po obiektach, które dekorował Jan Bogumił Plersch. Obejmie Pałac na Wyspie, Teatr Królewski w Starej Oranżerii, Biały Domek i Pałac Myślewicki. Znajdujące się tam malowidła ścienne i plafonowe ułożą się w historyczną opowieść o twórczości malarza i jego mecenasa - Stanisława Augusta - w Łazienkach Królewskich. Zwiedzający dowiedzą się, jakie przesłanie zawierają dekoracje Jana Bogumiła Plerscha, i jaki program społeczno-polityczny był w nich ukryty.

Na wystawie zobaczyć będzie można m.in. plafon "Zefir i Flora" w Pałacu Myślewickim, jedyne zachowane malowidło plafonowe we wnętrzach rezydencjonalnych w Warszawie, a także plafon z Teatru Królewskiego, na którym Stanisław August ukazany został pod postacią Apolla, co miało symbolizować króla jako władcę państwa idealnego, i być alegorią jego mecenatu. Na wystawie zaprezentowane zostaną również dekoracje malarskie z Pałacu na Wyspie, w tym z Sali Balowej, a także z Białego Domku, w tym z tamtejszej Jadalni.

Jan Bogumił Plersch (1732-1817) był najwybitniejszym dekoratorem działającym dla Stanisława Augusta. W swoich malowi­dłach potrafił wydobyć finezję, wdzięk i fantazję, a nawet przekazać niuanse światłocieniowe. Swobodnie podejmował różne tematy: od brawurowych malowideł iluzjonistycznych w Teatrze Królewskim, poprzez weduty, po antykizującą groteskę - gatunek, w którym stworzył własny styl. Motywy "niepodobne do rzeczywistości", wedle słów Witruwiusza, które stanowiły sedno malarstwa groteskowego, to mitologiczne stwory, ornamenty, postacie ludzkie, przedmioty, pejzaże - całe uniwersum. Różnorodność form implikowała bogactwo treści ukrytych w tych pozornie błahych przedstawieniach.

źródło: organizator