Przejdź do menu głównego | Przejdź do treści | Przejdź do wyboru wielkości czcionki | Przejdź do mapy strony | Przejdź do osób | Przejdź do wiadomości | Przejdź do wydarzeń | Przejdź do instytucji | Przejdź do wyszukiwarki wydarzeń |

Miasto Stołeczne Warszawa

Dziesiątki miejsc na poranne spacery

Szukaj


Wystawa: VIVE LA MODE, czyli Francuzki na polskim tronie - w Pałacu w Wilanowie
Kiedy
15 lipca (sobota) - 30 października 2017 g. 09:30 - 16:00 (pn, śr, so, n - do 18.00)
Gdzie
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie, ul. Stanisława Kostki Potockiego 10/16 (mapa)
zamknij
Cena
15 zł - 20 zł
www.wilanow-palac.art.pl
Dostęp dla niepełnosprawnych Możliwy dojazd autobusem

Wystawa kostiumów inspirowanych modą epoki baroku, zaprojektowanych i wykonanych przez studentki Wyższej Szkoły Artystycznej w Warszawie. Prezentowana jest w pałacu w Galerii Portretu Polskiego XIX wieku.

Moda kobieca panująca na polskich dworach w XVII wieku pozostawała pod ogromnym wpływem Paryża i Wersalu. Nowe trendy rozpowszechniły dwie polskie królowe pochodzące z Francji: Ludwika Maria, małżonka króla Władysława IV, a potem Jana Kazimierza, oraz Maria Kazimiera, żona króla Jana III. Ubiory barokowe charakteryzowała duża ozdobność. Wytworne stroje wykonane były z bogatych tkanin, niekiedy przetykanych złotą nicią, zdobiono je wstążkami i koronkami. Nowa moda pozwalała odsłaniać niewieście szyje i ramiona, stopniowo wymuszała także zmianę kobiecej sylwetki. Ciało było podane do przodu, a przeciwwagę dla wyeksponowanego biustu stanowił podkreślony tył spódnicy.

Zgromadzone na wystawie stroje zostały zaprezentowane na dziedzińcu Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie w czasie Nocy Muzeów 20 maja 2017 roku przez uczestniczki projektu charytatywno-edukacyjnego „Debiutantki” autorstwa Agnieszki Michalczyk. Inspiracją dla powstania kostiumów były barokowe portrety z XVII i XVIII wieku.

Na wystawie prezentujemy:

Vive la mode, Debiutantki, wystawa strojów, fot. Arkadiusz Obszyński.jpg
Vive la mode, Debiutantki prezentują stroje inspirowane modą epoki baroku, fot. Arkadiusz Obszyński
Kostium projektu Julii Trojak inspirowany portretem Anny Marii Orzelskiej Antoine’a Pense’a z 1728 roku. Kreacja składa się z halki, zdobionego gorsetu, stelażu zwanego panier, spódnicy spodniej i wierzchniej oraz sukni.
Kostium projektu Weroniki Olczyk wzorowany na obrazie „Portret damy” Johna Michaela Wrighta z 1660 roku.
Kostium projektu Kory Nowakowskiej inspirowany obrazem Anny Rosiny de Gasc z 1751 roku. Kolorystyka i krój sukni zwiastują już rokoko. Podstawą konstrukcji ubioru jest gorset oraz panier, będący stelażem, który nadaje sukni specyficzny kształt.
Kostium projektu Moniki Moskwy wzorowany na „Portrecie Mariany Austriackiej” Diego Rodrigueza de Silvy y Velázqueza. Tworząc suknię, autorka skupiła się na uzyskaniu efektu „zamknięcia w pancerzu”, tak charakterystycznego dla przedstawianych przez Velázqueza hiszpańskich infantek. Projektantka posłużyła się wykrojem barokowej sukni z 1660 roku. Stanik przykrywa gorset, który usztywniony jest za pomocą ponad 60 fiszbin różnej długości.
Kostium projektu Adrianny Tadrzak czerpie inspirację z „Portretu Zofii Filipy Burbon” pochodzącego z okresu późnego baroku.
Kostium autorstwa Weroniki Krawczak powstał z inspiracji portretem królowej Ludwiki Marii, która panowała w latach 1646–1667.
Kostium projektu Dagmary Borowskiej wzorowany był na „Portrecie Elżbiety Farnese” Louisa-Michela van Loo. Suknia o kroju uwydatniającym talię i dekolt składa się z bafetu obszytego złotą gipiurą oraz ozdobionego imitacją kamieni szlachetnych, pereł, złotych nici.
Kostium projektu Sylwii Schachty był inspirowany „Portretem Elżbiety Romanowej” żyjącej w latach 1709–1762.
Kostium projektu Dominiki Godziemby-Trytek czerpie wzory z obrazu Johna Vanderbanka ukazującego Angelicę Magdalenę Wharton w stroju koronacyjnym. Dzieło pochodzi z okresu późnego baroku.
Stroje powstały pod kierunkiem Aleksandry Plewako-Szczerbińskiej i pod opieką dyrektora artystycznego Agaty Manowskiej.

Kurator wystawy: Agnieszka Michalczyk

źródło: organizator