Przejdź do menu głównego | Przejdź do treści | Przejdź do wyboru wielkości czcionki | Przejdź do mapy strony | Przejdź do osób | Przejdź do wiadomości | Przejdź do wydarzeń | Przejdź do instytucji | Przejdź do wyszukiwarki wydarzeń |

Miasto Stołeczne Warszawa

Dziesiątki miejsc na poranne spacery

Szukaj


Wieczór z teatrem Chorea: "Tragedia Jana - Królewskie Arkady Sztuki 2019
Kiedy
9 sierpnia 2019 (piątek) g. 20:00
Gdzie
Arkady Kubickiego, Plac Zamkowy 4 (mapa)
zamknij
Bilety
wstęp wolny
www.zamek-krolewski.pl
To wydarzenie jest częścią: Królewskie Arkady Sztuki 2019

Instytucje


Wieczór z teatrem Chorea: Tragedia Jana czyli Tragedia albo wizerunek Śmierci Przeświętego Jana Chrzciciela Przesłańca Bożego Jakuba Gawatowica.

Reżyseria: Waldemar Raźniak

Choreografia: Liwia Bargieł

Muzyka: Tomasz Krzyżanowski

Kostiumy: Emil Wysocki

Asystent reżysera: Wiktor Moraczewski

Występują: Janusz Adam Biedrzycki, Joanna Chmielecka, Paweł Głowaty, Joanna Jaworska-Maciaszek, Michał Jóźwik, Majka Justyna, Małgorzata Lipczyńska, Anna Maszewska, Wiktor Moraczewski, Ewa Otomańska, Dorota Porowska, Tomasz Rodowicz, Elina Toneva

Produkcja: teatr Chorea i Warszawskie Towarzystwo Sceniczne

Wybitny dramat staropolski powraca na scenę po 400 latach! Wczesnobarokowy tekst, napisany na jarmark świętojański w Kamionce Strumiłowej, jest unikalnym zabytkiem języka polskiego i świadectwem tradycji teatru jarmarcznego. Odgrywany niegdyś przez uczniów kolegium jezuickiego, łączy elementy farsy i groteski z doświadczeniem misterium tremendum – odczuciem boskiego lęku i grozy.

W centrum tej biblijnej historii znajduje się tragiczna postać Jana Chrzciciela – samotnego proroka podejmującego walkę z trawiącymi świat grzechami rozpusty, pychy, tchórzostwa i pazerności. Gawatowic wiernie odrysowuje konflikt świętego z Herodem, który odebrał bratu żonę i prowadzi rozwiązły, próżniaczy żywot. Kluczowym momentem opowieści pozostaje również mityczny taniec córki Herodyady, wskutek którego szlachetny buntownik zostaje pozbawiony głowy. Jednak, niczym w średniowiecznym misterium, zło zostaje potępione, a winni – ukarani...

Frapująca inscenizacja każe pochylić się nad zagadnieniem siły i znaczenia wiary. Co odróżnia postawę ultrareligijną od fanatycznej i jakie kanony wartości można dziś uznać za aktualne? W dobie mistycyzmu spod znaku New Age oraz badań nad "boskim genem" VMAT2 twórcy spektaklu odwołują się do pogańsko-chrześcijańskich rytuałów, zabaw i obrzędów, które wciąż organizują rytm życia naszej społeczności. Uniwersalny wymiar powszechnie znanej historii podkreśla żywy i dynamiczny język Gawatowica, który nie ustępuje frazie mistrzów renesansowej literatury polskiej – Janowi Kochanowskiemu i Mikołajowi Rejowi. Łódzka grupa przywraca polskiemu teatrowi tekst niezasłużenie zapomniany.

Teatr Chorea, założony w Łodzi w 2004 r., to prężna grupa artystów i teoretyków, od lat eksperymentujących z pieśniami, obrzędami i dawnymi tekstami kultury. Obecnie jego działalność polega na łączeniu zasady organicznej trójjedni: śpiewu, słowa i ruchu z nowymi jakościami współczesnych form teatru, tańca, muzyki czy literatury.

Efektem tej idei są nowatorskie, dynamiczne spektakle, w których tradycja zderza się z nowoczesnością. Zespół wypracował własną metodę gry aktorskiej, polegającą na pracy z ciałem, głosem i rytmem, działaniach z partnerem oraz w grupie. Podstawą tej koncepcji jest zespołowość, umiejętność laboratoryjnej analizy, a jednocześnie troska o to, by "ciało zbiorowe” nie zdominowało indywidualności żadnego z artystów.

Grupa koncentruje się na problematyce kondycji współczesnego człowieka. Inspirują ją wielcy reformatorzy teatru: Kantor, Wyspiański, Grotowski, a także tak ważni myśliciele i twórcy jak Wittgenstein czy Herbert.

Zespół zrealizował kilkadziesiąt spektakli, m.in. we współpracy z uznanymi artystami scen polskich i zagranicznych.

źródło: organizator