Przejdź do menu głównego | Przejdź do treści | Przejdź do wyboru wielkości czcionki | Przejdź do mapy strony | Przejdź do osób | Przejdź do wiadomości | Przejdź do wydarzeń | Przejdź do instytucji | Przejdź do wyszukiwarki wydarzeń |

Miasto Stołeczne Warszawa

Dziesiątki miejsc na poranne spacery

Szukaj


Wystawa: "Odkłamywanie mitów? Plakaty kubańskie lat 60. i 70. XX wieku" - w Muzeum Plakatu
Kiedy
8 sierpnia (czwartek) - 20 października 2019 g. 10:00 - 16:00
Gdzie
Muzeum Plakatu w Wilanowie, ul. Stanisława Kostki Potockiego 10/16 (mapa)
zamknij
Cena
8 zł - 11 zł
http://www.postermuseum.pl

Otwarta w okresie letniej kanikuły wystawa „Odkłamywanie mitów? Plakaty kubańskie lat 60. i 70. XX wieku na tle twórczości plakatowej w Polsce i Czechosłowacji” wcale nie ma zamiaru być wyłącznie „letnią” przygodą z plakatem. Stawia sobie kilka całkiem poważnych celów i pytań. Jednym z nich jest udostępnienie publiczności ciekawych, choć mało znanych zbiorów Kolekcji Plakatu Obcego w Muzeum Plakatu w Wilanowie.
Przedmiotem dociekań i porównań na obecnej wystawie będą plakaty polityczne i kulturalne (filmowe, teatralne oraz anonse wydarzeń artystyczno-kulturalnych) pochodzące z Kuby, Czechosłowacji i Polski, powstałe w podobnym okresie, tj. w latach 60. i 70. XX wieku, a więc w okresie największego boomu plakatowego w historii tego medium we wszystkich wymienionych w tytule wystawy krajach. Był to również moment w historii, gdy plakat zyskał w sztuce światowej rangę równą malarstwu i innych sztuk wyzwolonych i gdy artyści uprawiający „sztukę czystą” chętnie sięgali po ten środek ekspresji.

Materiał wystawy został zebrany i pokazany w taki sposób, by umożliwić widzom porównanie rozmaitych koncepcji, stylistyk, technik komunikacji oraz sposobów i technik druku w konkretnych rozwiązaniach – podobnych, albo wręcz tych samych tematach podejmowanych przez artystów Kuby, Czechosłowacji i Polski.

Wykreowano sytuację, w której widz będzie mógł dokonać własnej analizy porównawczej i zarazem spróbować odpowiedzieć na zadane pytanie, czy plakaty kubańskie były dziełami wtórnymi, wzorującymi się na plakatach polskich i czechosłowackich? Co więcej, będzie też mógł utwierdzić się w przekonaniu lub je odrzucić: czy dyskurs o „narodowych szkołach” w twórczości plakatowej ma sens? A może po prostu skonstatuje, że plakaty artystyczne (wystawa tylko takie prezentuje) są skrajnie zindywidualizowanymi kreacjami, które należy za każdym razem rozpatrywać jako jednorazowy i niepowtarzalny wytwór ludzkiego geniuszu?

źródło: organizator