Oratorium Mesjasz zajmuje szczególne miejsce w twórczości G. F. Haendla. Bez wątpienia to siła jego wyrazu oraz uniwersalność przesłania sprawiły, iż jeszcze za życia kompozytora Mesjasz został okrzyknięty Arcydziełem. Choć skomponowane w zaledwie 24 dni, to do dziś cieszy się niegasnącą popularnością, za każdym razem wzbudzając entuzjazm publiczności.
Libretto przygotowane przez Charlesa Jennensa jest kompilacją tekstów zaczerpniętych z Biblii Króla Jakuba oraz Modlitewnika Powszechnego. W istocie każda z trzech części utworu podejmuje osobny wielki temat. Część pierwsza zawiera zatem proroctwo przyjścia na świat Zbawiciela. Druga część, zwieńczona słynnym chórem Alleluja, opowiada o życiu, śmierci i zmartwychwstaniu Chrystusa. Natomiast część ostatnia koncentruje się wokół zapowiedzi zbawienia ludzkości.
Pod względem muzycznym Mesjasza charakteryzuje bogactwo zastosowanych środków, przy zachowaniu niewielkiej obsady wykonawczej. Za życia kompozytora zespół wokalistów i instrumentalistów nie przekraczał liczby 60 osób. Do tego pierwotnego brzmienia pragną nawiązywać artyści Polskiej Opery Królewskiej. Stąd też znakomitym solistom oraz zespołowi wokalnemu towarzyszyć będzie zespół instrumentów dawnych Polskiej Opery Królewskiej – Capella Regia Polona. Przy klawesynie zasiądzie Krzysztof Garstka, który poprowadzi wykonanie dzieła.
źródło: organizator