Przejdź do menu głównego | Przejdź do treści | Przejdź do wyboru wielkości czcionki | Przejdź do mapy strony | Przejdź do osób | Przejdź do wiadomości | Przejdź do wydarzeń | Przejdź do instytucji | Przejdź do wyszukiwarki wydarzeń |

Miasto Stołeczne Warszawa

Dziesiątki miejsc na poranne spacery

Szukaj


56. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej "Warszawska Jesień"
Kiedy
20 września 2013 (piątek) - 28 września 2013
Gdzie
Warszawa
zamknij
Bilety
karnet 378 zł; bilety na poszczególne koncerty 20-300 zł
www.warszawska-jesien.art.pl

Instytucje


Zobacz w serwisie


Wydarzenia

1 2 3 4

Największy w Polsce festiwal o randze międzynarodowej poświęcony muzyce współczesnej (organizowany przez Związek Kompozytorów Polskich), przez wiele lat jedyny festiwal muzyki współczesnej w środkowej i wschodniej części Europy. Odbywa się corocznie od 1956 r. (z wyjątkiem lat 1957 i 1982), w drugiej połowie września w Filharmonii Narodowej i innych miejscach koncertowych miasta.

56. MFMW „WARSZAWSKA JESIEŃ" - NOWE W KONTEKŚCIE

"Większość przedstawianych w tegorocznym programie utworów to dzieła stosunkowo nowe lub całkiem nowe, które na festiwalu będą miały swoje prawykonania. Te właśnie nowe i najnowsze kompozycje, koncerty z udziałem nowych technologii i nowoczesnej elektroniki, charakterystyczne dla nowej sztuki formuły (przestrzenność, multimedialność, instalacje), nowe ujęcia form tradycyjnych, nowatorskie techniki gry na instrumentach, wreszcie twórczość nowego pokolenia oraz nowe postacie (debiuty) – to wszystko składa się na nasze NOWE, zaznaczone w tytule.

Jednak, aby taki program mógł być w jakiejś mierze oglądem, a nie tylko prezentacją, potrzebny jest jakiś punkt widzenia, kontekst. Podpowiedziała go pewna wyjątkowa sytuacja: przypadające w tym roku setne urodziny Witolda Lutosławskiego[oraz osiemdziesiąte Henryka Mikołaja Góreckiego i Krzysztofa Pendereckiego. Warszawska Jesień w niewielkim stopniu kieruje się rocznicami. Ale te są szczególne i zbiegają się w jednym roku. Szczególne, bo wymienieni kompozytorzy to postacie dla polskiej muzyki kanoniczne. A że ich jubileusze zbiegają się w jednym roku, to stwarza fakt prowokujący do namysłu, symboliczny. Nas sprowokował do tego, by na NOWE spojrzeć z naszej perspektywy, z perspektywy kanonu polskiej muzyki współczesnej. Ale i na odwrót: aby na ów kanon spojrzeć z aktualnego punktu widzenia. Wówczas to, co aktualne, może stać się kontekstem dla muzyki dzisiaj kanonicznej, która w ujęciu historycznym nową przecież być nie przestaje."

Tadeusz Wielecki, Dyrektor Festiwalu


Oprócz tego w programie między innymi:

- Spektakularne kompozycje: wielkie formy o cechach spektaklu: Libro de las estancias José-Maríi Sáncheza-Verdú – rodzaj metaforycznej pielgrzymki (kompozycja, którą się zwiedza) i A Laugh to Cry Miguela Azguime’a, multimedialna opera, w której mowa staje się muzyką a muzyka mową (zamówienie Warszawskiej Jesieni). Preparation for Change Jacka Grudnia, utwór choreograficzno-kompozytorski z udziałem tancerki Izabeli Chlewińskiej i pianisty Włodka Pawlika (premiera), oraz teatralna z ducha kompozycja Lucii Ronchetti Hombre de mucha gravedad na kwartety: wokalny i smyczkowy – pełne groteski studium Panien dworskich, słynnego obrazu Diego Velázqueza.

- Formy wokalno-instrumentalne: prawykonania trzech kompozycji chóralno-orkiestrowych: Ondřeja Adámka Polednice do tekstu Karela Jaromíra Erbena (zamówienie Warszawskiej Jesieni). Rafała Augustyna Tam - muzyka na skrzypce, głosy i instrumenty oraz Stanisława Krupowicza Machinae coelestis na sopran, chór, komputer i orkiestrę. Kantata nr 4 Bruno Mantovaniego na akordeon, wiolonczelę i chór kameralny z wyróżnionymi głosami solowymi śpiewającymi ćwierćtony, którego wykonawcami będą TWOgether Duo i Camerata Silesia. W programie znajdziemy także kompozycje Grzegorza Pieńka (zamówienie Warszawskiej Jesieni), Arthura Kampeli i Uroša Rojki, przeznaczone na mezzosopran (Sylwia Nopper), klarnet, gitarę, i akordeon oraz Libro del frío Fabiána Panisello, na sopran i sześć instrumentów (Allison Bell).

- Dzieła orkiestrowe: pochodzący z ubiegłego roku Le Désenchantement du monde, koncert na fortepian i orkiestrę Tristana Muraila (usłyszymy go podczas inauguracji festiwalu w wykonaniu Hidéki Nagano i Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach pod dyrekcją Alexandra Liebreicha) i zamówiony przez Warszawską Jesień Koncert na fortepian, perkusję i orkiestrę symfoniczną Zbigniewa Bargielskiego (wystąpią Małgorzata Walentynowicz i Jan Pilch z Polską Orkiestrą Radiową; dyrygować będzie Renato Rivolta). W programie koncertu finałowego znajdą się utwory skomponowane dla uczczenia pamięci Witolda Lutosławskiego. Będą to: Sostenuto Pawła Szymańskiego, Koncert na orkiestrę Albańczyka Thomasa Simaku oraz kompozycja Totentanz na mezzosopran, baryton i wielką orkiestrę symfoniczną Thomasa Adèsa.

- Ensemble Modern: kompozycje zamówione u młodych twórców z pięciu krajów Europy Środkowo-Wschodniej. Prawykonania odbyły się w grudniu ubiegłego roku w Monachium. Skąd? Dokąd? – Mity, naród, tożsamość to tytuł tego projektu.

- koncert dla uczczenia pamięci Andrzeja Chłopckiego, zmarłego rok temu muzykologa, krytyka, animatora życia muzycznego, wybitnego znawcy muzyki współczesnej – członka komisji programowej Warszawskiej Jesieni. Na program złożą się kompozycje Onutė Narbutaitė, Martina Smolki, Marcina Bortonowskiego, Pawła Szymańskiego i Pawła Mykietyna.

- interaktywne instalacje: Spoon River Anthology Adama Dudka i Aleksandra Nowaka oraz LutoScratch Pawła Janickiego.

- międzynarodowa konferencja naukowa „Muzyka Witolda Lutosławskiego u progu XXI wieku. Dookreślenia – oceny – perspektywy”.