Przejdź do menu głównego | Przejdź do treści | Przejdź do wyboru wielkości czcionki | Przejdź do mapy strony | Przejdź do osób | Przejdź do wiadomości | Przejdź do wydarzeń | Przejdź do instytucji | Przejdź do wyszukiwarki wydarzeń |

Miasto Stołeczne Warszawa

Dziesiątki miejsc na poranne spacery
Trzy razy Ondrej Spišak
 Ondrej Spišak; fot: Patrycja Mic
Ondrej Spišak; fot: Patrycja Mic
Recenzenci jego spektakli zwracają uwagę na umiejętność pobudzania wyobraźni widzów, poczucie humoru, posługiwanie się umownością teatralną i pracę z aktorem. Od 28 maja do 5 czerwca w Teatrze Na Woli i Laboratorium Dramatu można zobaczyć trzy spektakle Ondreja Spišaka – premierę "Koziołka Matołka" Kornela Makuszyńskiego, "Merlina. Inną historię" i "Naszą klasę" Tadeusza Słobodzianka.

Ondrej Spišak urodził się w 1965 roku w Nitrze na Słowacji. Reżyseruje na Słowacji, w Czechach i Polsce. W praskiej szkole teatralnej jako przedstawienie dyplomowe przygotował „Dżezinbad” wg „Na szkle malowane” Ernesta Brylla, spektakl który zyskał rozgłos dzięki oryginalnemu potraktowaniu przygód Janosika spełniającego się w łóżku. Razem ze scenografem Františkiem Liptákiem założył teatr-cyrk Teatro Tatro. Stali się wędrowną trupą, która na wozie zwanym Maringotką objechała Słowację i Ukrainę. Pokazywali m.in. „Biankę Braselli, czyli kobietę o dwóch głowach" - spektakl na motywach powieści Jana Weissa i „Proroka Ilja” Tadeusza Słobodzianka.

Przedstawienia dramatyczne

W 2003 roku w Teatrze Narodowym w Warszawie zrealizował dramat Tadeusza Słobodzianka – „Merlin. Inna historia”. Spektakl był opowieścią o zdradzonym przymierzu i upadku wiary w powszechną szczęśliwość. „To wielki powrót do teatralnej umowności. Jedynym elementem scenografii jest wielki metalowy stół otoczony siedziskami. Resztę aktorzy wyczarowują z powietrza: górskie stoki, od których odbija się echo, morskie fale, krople wody spadające w podziemiach, łąkę, nad którą brzęczą owady (...) To, co inni reżyserzy puszczają z projektora wideo, tu rodzi się z czystej sztuki aktorskiej - pisał recenzent Gazety Wyborczej Roman Pawłowski. „Premiera „Merlina” potwierdza świetną formę reżysera - podsumowywał Janusz R. Kowalczyk w Rzeczpospolitej - Zrobił piękne i mądre przedstawienie o magicznej sile oddziaływania.” W 2010 roku Spišák wznowił „Merlina” w zmienionej obsadzie w Laboratorium Dramatu. „Spektakl Spiśaka mocniej niż przed laty akcentuje własną autotematyczność. Myśl Słobodzianka wciąż wybrzmiewa z właściwą siłą. Świat jest źle urządzony, bo niszczą go sami ludzie. Święty Graal nie istnieje, bo nikt nie chciał go odnaleźć. Brytania spłynęła krwią i pokryła się wstydem, bo honoru nie potrafili dochować jej rycerze. Diagnoza dramaturga nie ogranicza się rzecz jasna do historycznego kostiumu, ale rozciąga również na współczesność. My także możemy poczuć się wezwani do odpowiedzi (...). Ten teatr działa odświeżająco” - pisał Jacek Wakar w Dzienniku Gazecie Prawnej.

W Laboratorium Dramatu w Warszawie Spišák wyreżyserował „Kowala Malambo” Tadeusza Słobodzianka /2007/. „Malambo” to oparta na argentyńskiej legendzie historia Kowala Biedy, który za młodość i pieniądze sprzedaje duszę diabłom. „Spišákowi po raz kolejny udało się stworzyć przedstawienie o ludzkim losie, które nie nuży natrętną symboliką i dydaktyzmem.” - pisała Agnieszka Rataj w Rzeczpospolitej.

W październiku 2010 roku Teatrze Na Woli Spišák zrealizował przedstawienie „Nasza klasa”, oparte na nagrodzonym Literacką Nagroda Nike dramacie Tadeusza Słobodzianka. To historia uczniów z jednej klasy w małym mieście w północno-wschodniej Polsce. Ich życie zdeterminuje masakra ludności żydowskiej miasteczka dokonana rękami polskich sąsiadów. W ciągu zaledwie pół roku spektakl obejrzało go ponad 10 000 widzów. „Ondrej Spiśak wprowadził na scenę świat teatru w formie najczystszej, najprostszej, a więc najszlachetniejszej, dzięki czemu pozostawił widzom przywilej posługiwania się wyobraźnią.” -pisał Michał Lenarciński w Super Expressie. „Powierzając reżyserię Słowakowi Spiśakowi Słobodzianek nie mógł wybrać lepiej. Spiśak jest tu niemal przezroczysty, oddaje pierwszeństwo projektowi teatru wpisanego w sztukę.” - podkreślał recenzent Przekroju Łukasz Drewniak „Pozbawiony sentymentalizmu, oszczędny w środkach spektakl Słobodzianka, Spiśaka oraz dziesiątki świetnych bez wyjątku aktorów zostawia widzów porażonych, w ciszy, ze ściśniętymi gardłami. - pisała Aneta Kyzioł w Polityce - To jedno z najważniejszych – nie tylko teatralnych – wydarzeń ostatnich lat.”

Spektakle dla dzieci

Swój pierwszy polski spektakl Spišák przygotował w Teatrze Lalka. Wystawił "Robinsona Crusoe" wg Daniela Defoe i zmienił salę teatru w wielki żaglowiec z widzami na pokładzie „Spišák i Lipták - pisała Liliana Bardijewska w Gazecie Wyborczej – stworzyli piękny, pełen poezji, mądry spektakl o tolerancji i wzajemnym oswajaniu. To humanistyczne przesłanie w sposób naturalny wynika ze wspólnej zabawy, w której na równych prawach uczestniczą aktorzy i publiczność”. W kolejnych przedstawieniach zaskakiwał plastyczną oryginalnością, traktowaniem serio swoich bohaterów i poczuciem humoru. Jego „Don Kichot” w Teatrze Baj Pomorski rozgrywał się w kuchni, w której rycerz czytał i inscenizował romanse. „Opowieść Spišáka o Don Kichocie (...) - notowała Mirosława Kruczkiewicz w Nowościach - jest opowieścią o prawie do osobności, do życia poza konwenansami, ale i o związku dwojga ludzi, który jest dramatem niezrozumienia, mijania się, bezsilnych prób dotarcia do drugiego człowieka”. „Wygląda raczej jak "Gargantua i Pantagruel" Rebelaisa (...), łącząc w sobie niebanalną refleksję z pyszną groteską, a nawet zwariowaną burleską”. - pisał o Białostockim „Guliwerze” Jonathana Swifta Tomek Lange w Gazecie Współczesnej.

„Nie chcę robić teatru popularnego, w sensie popularnej rozrywki, przyjemności płytkiej, bezrefleksyjnej; teatru, który przygotowując jeden spektakl za drugim przypomina fabrykę zabawek” - mówił reżyser w rozmowie z „Teatrem”.


Najbliższe spektakle w reżyserii Ondreja Spišaka

28, 29 maja – T. Słobodzianek "Merlin. Inna historia" /Laboratorium Dramatu/
1, 2, 3 czerwca – K. Makuszyński "Koziołek Matołek" /Teatr Na Woli/
4, 5 czerwca – T. Słobodzianek "Nasza klasa. Historia w XIV lekcjach /Teatr Na Woli/

Szczególy na stronach:
www.labodram.pl
www.teatrnawoli.pl