Przejdź do menu głównego | Przejdź do treści | Przejdź do wyboru wielkości czcionki | Przejdź do mapy strony | Przejdź do osób | Przejdź do wiadomości | Przejdź do wydarzeń | Przejdź do instytucji | Przejdź do wyszukiwarki wydarzeń |

Miasto Stołeczne Warszawa

Dziesiątki miejsc na poranne spacery

Szukaj


Online: Fauré – Bizet – Taffanel - Polska Opera Królewska
Kiedy
17 kwietnia 2021 (sobota) g. 19:00
Gdzie
Muzeum Łazienki Królewskie, ul. Agrykoli 1 (Online, YouTube) (mapa)
zamknij
Bilety
wstęp wolny
operakrolewska.pl/repertuar/
Dostęp dla niepełnosprawnych Możliwy dojazd autobusem

Transmisja: Kanał YouTube Polskiej Opery Królewskiej

Schyłek XIX wieku, la belle époque… Czas bujnego rozkwitu kultury francuskiej sprzyjał powstawaniu znakomitych dzieł muzycznych. Do grona najgenialniejszych twórców tego okresu należy Gabriel Fauré, którego słynna Pavane op. 50 z 1887 roku otwiera program koncertu. Fauré skomponował tę miniaturę fortepianową zainspirowany uroczystym charakterem dworskiego tańca o hiszpańskim rodowodzie. Kompozytor nie mógł przewidzieć, że ten niepozorny utwór stanie się inspiracją dla licznych aranżacji na przeróżne składy instrumentalne, w tym – na kwintet dęty.

Sławę, jaką cieszą się dziś muzyczne tematy z opery Carmen Georges’a Bizeta, określić można jako równie niespodziewaną. Premiera dzieła, która odbyła się w 1875 roku, została wszak przyjęta chłodno, obecnie zaś tytuł ten należy do żelaznego repertuaru teatrów operowych na całym świecie. Choć suitę złożoną z najbardziej znanych fragmentów można usłyszeć w wykonaniu rozmaitych zespołów, to właśnie opracowanie na aerofony, które zabrzmi podczas dzisiejszego koncertu, może stanowić wyjątkową okazję, by na nowo zachwycić się słynnymi melodiami kompozytora.

Mniej popularny jest dziś natomiast Kwintet dęty g-moll (1876) Paula Taffanela. Należy jednak podkreślić, iż temu wybitnemu paryskiemu fleciście zawdzięczamy jeden z niewielu późnoromantycznych kwintetów oryginalnie przeznaczonych na instrumenty dęte. Nawiązując do dawniejszych mistrzów, kompozytor zachowuje klasyczny trzyczęściowy układ formalny. Utwór zachwyca inwencją melodyczną, ciekawą harmonią, powłóczystością stylu oraz umiejętnym wykorzystaniem barwowych i technicznych możliwości poszczególnych instrumentów.

źródło: organizator